Koala-no drink - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Daphne - WaarBenJij.nu Koala-no drink - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Daphne - WaarBenJij.nu

Koala-no drink

Blijf op de hoogte en volg Daphne

23 April 2016 | Australië, Alice Springs

Hi mates!

Nog even op de valreep een blogje voordat we out of order gaan, wat betreft internetverbinding dan ;-)

Afgelopen zondag vertrokken we met een 3daagse tour naar de Great Ocean Road & Grampians (google maar voor de mooiste plaatjes om een idee te krijgen). We hadden een leuke gids, leuk klein internationaal groepje. De 1e dag zijn de kustroute gereden (Great Ocean Road) met allemaal mooie stranden, clifs, dorpjes en mooie natuur. Wow, wat een mooie uitzichten! Helaas ook de overblijfselen van de vele bosbranden hier, gelukkig herstellen de Australische bossen heel snel en onze gids kon aan de bomen zien hoe lang geleden de brand was geweest. Hij vertelde ook veel verhalen over hoe snel de branden hier gaan en hoe mensen keuzes maken om ' to run or fight the fire'. We hebben gepicknickt aan een surfersstrandje en hebben een wandeling gemaakt door Otway's Rainforest. Het rook heerlijk daar! :-) Het bekende plaatje van All you need is love met de Twelve Apostels zagen we bij zonsondergang. Super mooi! Nog even wat nuttige info: eigenlijk is het exacte aantal rotsen in zee niet bekend. Het is maar net vanaf welk punt je kijkt, hoeveel je er ziet. Recent zijn er ook 5 rotsen onder water gezien, dus veel is nog onbekend. De verschillende uitzichtpunten en bijbehorende verhalen over scheepsongelukken waren erg indrukwekkend. Onze gids is een echte verhalenverteller en gek op muziek. Dit was een leuke toevoeging voor de tour, want in de bus draait hij muziek behorend bij een verhaal of de omgeving. Maar zo heeft hij ook speciale ' loadingmusic' als teken dat we na een stop terug te bus in moeten. Erg grappig haha.

Maandag hebben we een wandeling gemaakt naar de top van een vulkaan die 2 miljoen jaar oud zou ijn. Eenmaal boven hadden we een mooi uitzicht over de lava en inmiddels weer aangegroeide bossen. Onderwerg tijdens deze tour hebben we ook veel wilde koala's en kangeroos gespot, top, zo hoort het! :-) Koala betekent in de taal van Aboriginals ' no drink', omdat koala's amper drinken en het vocht uit de eucalyptusbladen halen. Daarna kwamen we aan in Grampians NP, super mooi natuurgebied met enorme bossen, rotspartijen en wildlife. Mooie uitzichtpunten, wandelingen gemaakt en waterval gezien. 's Avonds met de groep (natuurlijk incl speciale bbq-muziek) ge-bbqt en kangeroo gegeten (als in kangerooworst, kangeroohamburgers en kangerooshaslick). Best oke, lijkt op beef. Het was helaas wel te koud om buiten te eten, zelfs met al onze lagen aan (overdag is het best warm, zeker in de zon, maar na zonsondergang koelde het bij de Grampians flink af). 's Nachts hoorden we de kangeroo's en de volgende ochtend stonden er velen gras te eten op het grasveld voor ons motel (we sliepen in het park zelf), zooo leuk!

Opnieuw de ochtend gestart met een mooie wandeling en gekletst met een kangeroo! hihi, grapje, maar ik liep ergens alleen en toen hoorde ik geritsel en bleek er heel dichtbij een kangeroo te zitten. Zo leuk, heb veel foto's kunnen maken :-) Hij keek af en toe alleen of ik er nog was. Na de lunch zijn we met een andere bus naar Adelaide gereden (6uur). Vanaf daar zijn we met de tram naar Glenelg (strandplaatje) gegaan waar we 's avonds in het donker aankwamen.

's Ochtends zijn we met de tram naar Adelaide gegaan. We hebben rondgehangen in de stad: de central market, veel kerken, grote winkelstraat, universiteitsgebouwen, artgallerys en langs de river gelopen. Savonds hebben we met een reisgenootje van Linda en Meryem (Nieuw Zeeland reis) in Noord-Adelaide heerlijk gegeten. 's Avonds heeft zij ons nog Adelaide by night laten zien. Erg leuk! Adelaide is een relacte stad, rustiger dan Melbourne en Sydney en een heel ander sfeertje. Jammer dat we eigenlijk te weinig tijd hadden.

De volgende dag hebben we gebruikt als een relaxdagje. Uitgeslapen en rondgelopen in het strandplaatsje :-) Gewandeld langs de winkelstraat, boulevard en haven en genoten van het zonnetje!

Gisteren zijn we naar Alice Springs gevlogen. Onderweg zagen we na een kwartiertje vliegen vanuit de lucht al mooie natuur. Heel anders, droge, rode woestijn. Leek erg op Namibie. Na 2 uurtjes waren we er en voelde direct de warmte hier. We hebben niet veel meer gedaan, beetje rondgelopen, boodschapjes gedaan en gezwommen en daarna zelfs in de tuin van ons motel gebbqt, super leuk! :-)

Vanochtend hebben we een rondleiding gehad bij de uitvalsbasis (een van de) van de Royal Flying doctors, heel interessant! Daarna rondgelopen in het stadje hier. Het is totaal niet te vergelijken met de andere plaatsen waar we zijn geweest. Sowieso is het klimaat heel anders (droog en warm), steeds meer insecten en je ziet hier veel Aboriginals. Het is erg om te zien dat er zo'n verschil is tussen bevolkingsgroepen. Het doet me erg denken aan Zuid-Afrika. We hopen op de komende tour ook wat meer informatie te krijgen en gaan ook naar een Aboriginal Culture Center.

Morgen start onze 3 daagse tour naar de Outback. Uluru, de Olga's en Kings Canyon. Ben ontzettend benieuwd en hebben er veel zin in! We worden om 6uur opgehaald dus op tijd naar bed vanavond haha.

Tot later weer! Bedankt voor jullie leuke reacties over de vorige blogs! :-)

• 23 April 2016 - 10:10

Joke:

Lieve Daphne wat maak jij een hoop.mee zeg. Het is zo leuk om jouw verhalen te lezen . Kangoeroe als reisgezelschap is weer eens wat anders hè? En wat gaaf koala's zo dichtbij te zien. En dan die mooie n as tuur zoals je beschrijft. Waar ik een klein beetje jaloers op ben dat jij veel aboriginals ziet. Dat vind ik zulke mooie mense. Zou ze graag eens in het echt willen ontmoeten. Voor morgen staat er weer een hele reis op het programma en zou willen zeggen :"ga maar intens genieten van jullie volgende avontuur " . Heel veel dank voor je mooie verhaal. Lfs Joke☺

• 23 April 2016 - 11:35

Alice:

Hoi Daphne,
    Wat is dit weer een heerlijk verhaal,ik zie het zo voor me dat die kangoeroe jou in de gaten hield want hij wist natuurlijk dat zijn vriendje binnenkort op de bbq terecht kwam

• 23 April 2016 - 11:38

Alice:

Oeps,reactie is weer afgebroken!
    Geniet maar lekker verder en veel plezier op die outback tour!Alice.

• 23 April 2016 - 12:46

Rina Oudshoorn:

Hoi Daphne,

Heerlijk om jouw verhalen te lezen, zo herkenbaar. Steeds weer een ander klimaat en omgeving.
    Strand, rotsen en dieren (kangaroo, emoe en koala) in de Grampians en de fantastische woestijn, waar jij nu naar toe gaat. Jij zal je lagen kleding hier 's avonds en 's ochtends weer goed kunnen gebruiken. Waarschijnlijk zie je in het noorden dronedarissen lopen. Er leven daar namelijk een miljoen dromedarissen. Geniet van de eenzame, warme en rode woestijn. Jouw fototoestel zal wel overuren draaien, er is zoveel te zien in Australië. Nog heel veel plezier met zijn drietjes en tot jouw volgende verhaal. Groetjes, Rina

• 23 April 2016 - 15:22

Leonie:

Hai Daf, mooie reis zo te horen.... Gaat vast een heel dik fotoboek worden ;-)) Ben erg benieuwd naar je foto's. En ik ben erg jaloers op je verhalen over de koala's, die vind ik helemaal geweldig....Veel genieten verder, liefs van ons

• 23 April 2016 - 21:11

Zussie:

Hoooi.

Je vergeet te vertellen dat je met ons hebt gebeld. Nouja voornamelijk met Vivian:) hahah

Ziet er allemaal erg leuk uit! Grappig dat het weer en de natuur ook zoo verschillend is..

Fijne vakantie nog xxxxx

• 24 April 2016 - 14:25

Henk Albers:

Zo wat een verhaal en wat veel indrukken ongelooflijk.
    Als ik het zo lees kom je niet meer terug naar dit mooie en vriendelijke land waarin wij leven hahahahahaha.
    Volgens mij heb je zeker al 5000 foto's gemaakt hahaha dat wordt lachen als je weer een fotoalbum gaat maken.
    Daphne wij zijn wel een beetje jaloers op je zoveel indrukken maar ja je weet dit soort reizen moet je je leeftijd mee hebben toch.
    De groetjes van mama Rody en Henk en de groetjes aan de andere damens.

• 25 April 2016 - 10:01

Annemarie:

We zijn natuurlijk helemaal niet jaloers als we jouw verhalen lezen....grrrrr......tandenknars, tandenknars...Hier is het ook fantastisch weer (not) en het uitzicht op de flats aan de Churchilllaan is onvergetelijk! En dan al die collega's die we ontmoeten....het zijn net mensen ;). Allemaal unieke exemplaren; ik denk dat toeristen hier grof voor zouden willen betalen om die eens van dichtbij te komen bekijken. Echt waar, er zitten bijna uitgestorven exemplaren bij die je ook absoluut niet mag voeren anders kunnen ze tot leven komen! Genoeg gekkigheid. We wensen jullie nog fantastische ervaringen toe en hele mooie dagen. We zijn benieuwd naar jullie verhalen en foto's. Daffie, doe de groeten aan de andere meiden en voor jou natuurlijk een dikke hug.

Groetjes,
    Piera & Annemarie

• 25 April 2016 - 11:46

Mirjana:

Tja, wat kan ik nog als uniek uitheems exemplaar in Rijswijk, nog toevoegen aan de reactie van Piera en Annemarie, haha. Mooie verhalen weer, wrijf het ons maar weer in. Geniet lekker verder en groetjes aan de dames.