Water, water en nog eens water... - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Daphne - WaarBenJij.nu Water, water en nog eens water... - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Daphne - WaarBenJij.nu

Water, water en nog eens water...

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

17 November 2013 | Vietnam, Hoi An

Hallo allemaal,

Daar ben ik weer, inmiddels achter een normale computer. Het gaat hier gelukkig inmiddels stukken beter. Het water is een flink stuk terug gezakt en de weg naar het oude centrum is vrij. Een deel rond de rivier ed. staat nog wel een meter onder water. Het is ongelofelijk te zien hoe snel het water verdwenen is en dat iedereen weer bezig is zijn winkeltje/huisje schoon te maken. En wat een optimisme van de mensen hier. Water zijn ze wel gewend, maar deze hoeveelheid is wel uitzonderlijk. Er zijn ook doden gevallen, toeristen geevacueerd uit hotels ed, dus wat dat betreft mogen wij niet klagen. De situatie hier heeft zelfs Nederland bereikt: http://www.nu.nl/buitenland/3630598/tientallen-doden-in-vietnam-overstromingen.html

Jullie zullen onze wel voor gek verklaren, maar we zijn gisteren toch nog door het water gaan lopen. Er kwamen steeds meer droge periodes en het begon toch te kriebelen om het avontuur aan te gaan en de stad te willen zien. Gelukkig viel het waterniveau erg mee met lopen. De viezigheid van het water daarentegen met het afval wat iedereen erin gooit, kakkerlakken die ronddrijven, zelfs een grote vis, tja we zijn ingeent, en denken daar maar niet te veel aan. Gelukkig hebben we gisteren en zeker vandaag toch nog veel moois van de stad kunnen zien. Vanavond gaan we nog een keertje terug. Het is een heel sfeervol, gezellig stadje met veel leuke eettentjes, lampionnetjes en winkeltjes. Linda heeft nog een jas op maat laten maken, die straks klaar is. Morgen gaan we als het goed is, door naar Qui Non, een kustplaatsje. Maar de weg en de brug zijn door het vele water beschadigd/weggespoeld en ze zijn nu hard aan het werk de weg begaanbaar te maken. Het is nog even afwachten of we morgen kunnen vertrekken.

Dan nog wat over onze belevenissen van de afgelopen dagen, en dan zijn jullie weer helemaal bijgepraat. ;-)
Op de laatste dag in Hanoi zijn nog naar 2 meren geweest, waar een pagiode was. Helaas was deze wel dicht. Door de botanische tuinen (die erg saai waren), zijn we langs het presidentieel paleis gelopen. Hoop bewaking, toen we een bewaker de weg wilde vragen en en stap te ver in zijn richting zette, werden we gelijk teruggestuurd achter het lijntje. ;-) Verder lekker relax een beetje rondgedwaald en geluncht in onze favoriete goede doel-restaurantje. 's Avonds zijn we naar Hue gevlogen. Daar hebben we 's ochtends een boottocht gemaakt, maar door het slechte weer was het een saai uitzicht. Het water was ook vies, omdat de tyfoon al de modder had losgemaakt. Onderweg gestopt voor een mooie pagode en daarna hebben we een wandeling gemaakt naar oude tombes van een keizer. In de stad hebben we nog in de plensregen de citadel bezocht, maar toen ik daar uitgleed op een gladde tegel, waren we er wel klaar mee en zijn we met een taxi naar huis gegaan. Een vriendelijke mannetje van een hotel waar we langsliepen, wilde ons wel brengen. ;-) We zagen er denk ik redelijk zielig uit als drie verzopen katjes ;-) Eenmaal in het hotel even bijgekomen met een lunch en toen gezwommen in het ijskoude water en de warme regen. Onderweg in Hanoi zagen we trouwens voor onze neus een ongeluk gebeuren, akelig. Het verkeer is behoorlijk hectisch, en om dan iemand met blote armen/benen op een scooter tegen een vrachtwagen aan te zien knallen, is niet heel tof. Maar de politie was in de buurt.

Onderweg van Hue naar Hoi An zijn we nog gestopt bij een Cham museum, met allemaal oude beelden van de Cham bevolking. Lijkt een beetje op de beelden van de Borobudur. Onderweg regende het keihard en de uitzichten waren dan helaas ook erg grijs. Ook een koffiestop aan het strand, viel letterlijk in het water. Een wandeling op de rotsen van Marble Mountains leek gekkenwerk, door de harde wind, de regen en de gladheid. Linda en Meryem zijn gegaan en vonden het erg mooi en de toch viel mee. Ik heb me er niet aan gewaagd, omdat mn knie al blauw en dik was. Onderweg in de bus hebben we van onze lokale gids nog wel wat Vietnamese taalles gehad. Ik vind het altijd leuk wat woordjes te kunnen zeggen, maar zelfs Singalees is makkelijk vergeleken met deze taal. Er zijn vooral veel verschillende klanken. Zo kun je ''ma'' bijvoorbeeld in 7 verschillende klanken uitspreken en het woord heeft dan 7 totaal verschillende betekenissen, van grootmoeder tot paard. En dan herkende ik nog maar 3 van de 7 klanken, haha! Ik hou het maar bij Engels. De avond in Hoi An was de rivier al aan de straatrand (niet wetende wat er de dag erna zou komen), maar zijn we in de stromende regen toch nog een rondje door de stad gaan lopen. Mooie huisjes, bruggen, marktje ed. Toen we na het avondeten terug liepen naar het hotel, zagen we al dat straten begonnen vol te lopen en tja, hoe de stad er een dag later uitzag, weten jullie inmiddels.

Nou volgens mij heb ik nu zo'n beetje alles wel verteld. De volgorde is wat anders, maar goed. ;-) We zijn super blij dat het water gezakt is en we toch een hoop van de stad hebben gezien en hopen nu dat we morgen ''gewoon'' verder kunnen. Het is waar, wat een aantal mensen in reacties al lieten weten, het is nu misschien balen, maar dit is wel een unieke ervaring. :-)

Tot snel! Bedankt voor alle leuke en bemoedigende reacties! :-) Niet op de typefouten letten he, ik lees het niet na ;-)

Oh ja, smsjes krijg ik op mijn Vietnamese nummer niet binnen. Wel op de Nederlandse... :-) En Alice: we hebben in Halongbay uiteindelijk de tweede dag wel een boottocht van 3 uur kunnen maken, maar zonder op de boot te slapen.

• 17 November 2013 - 11:48

Alice:

Hoi Daphne,wat knap van jou dat je ondanks alles nog zin hebt om zo uitgebreid te mailen!!
    Het is zeker wel een avontuur dat jullie nu beleven en deze vakantie vergeet je nooit meer
    maar nu is het wel genoeg hoor :)!!!Het is te hopen dat het zonnetje gaat doorbreken en dat
    je vanaf nu een prachtige vakantie gaat krijgen,je zal nog zoveel moois te zien krijgen!
    Leuk dat je Halong Bay toch nog vanuit de boot hebt kunnen zien.
    Groetjes,alice.

• 17 November 2013 - 12:23

Rina Oudshoorn:

Hoi Daphne,

Het is inderdaad een unieke ervaring maar het zou wel fijn zijn als het weer omslaat en jullie allemaal nog van een fijne vakantie kunnen genieten.
    Heel bijzonder om door het water te lopen en op die manier de stad te verkennen.
    Geweldig dat de mensen in Vietnam zo optimistisch zijn er zich er moedig doorheen slaan.

Van Carla Neeleman ontving ik ongeveer dezelfde foto, dus ik denk dat zij en haar man dezelfde reis maken en waarschijnlijk medereizigers zijn. De familie Neeleman hebben wij ontmoet tijdens onze rondreis India/Nepal en ik heb zo nu en dan mailcontact via Facebook, doe ze maar de groeten.

Sterkte met je knie en groetjes van Peter & Rina

• 17 November 2013 - 13:11

Leanne:

Hoi Daphne, Wat een bizarre dagen! Echt bijzonder dat jullie door het water zijn gegaan.
    Ondanks de vele regen, klinkt het alsof jullie een hoop moois hebben gezien.
    Hopelijk trekt de regen snel over en kan al dat moois op stralende foto's kan zetten.
    Succes met de modderpaadjes! Liefs!

• 17 November 2013 - 14:30

Mayke En Vincent:

Fijn om je lezen dat het wat beter aan het worden is.. Hopelijk gaat alles vanaf nu de goede kant op en zijn jullie deze week snel weer vergeten. .
    Fijne tijd nog xxxx van ons

• 17 November 2013 - 15:10

Trudy:

Gelukkig is het water gezakt en fijn dat je de stad nog hebt kunnen bekijken.
    Wij volgens jullie op de blog maar ook via nieuws en gelukkig gaat het de goede kant op.
    Gelukkig heb je internet en mogen wij een beetje meekijken in Vietnam.
    Hier gaat het z'n gangetje het weer is somber en Rody slaapt de hele dag.
    Daphne sterkte met je knie en laat er anders naar kijken toch !!
    Groetjes van hier en een dikke xxxxxx
    Trudy.

• 17 November 2013 - 15:36

Joke:

Hoi Daphne, ja wat zal ik nog mailen. Degene voor mij zijn met mij allemaal blij dat het water is gezakt. Ik hoorde vanmorgen op de radio dat er toeristen waren geëvacueerd en maakte mij best zorgen. Maar gelukkig achteraf voor jullie niet nodig geweest. Ik wens je nog veel plezier en hopelijk is nu alles weer oké.
    Liefs Joke

• 17 November 2013 - 15:50

Conny:

Hoi Daphne,ik hoop dat je vanaf nu nog heel veel mooie dingen gaat zien en dan zonder regen, storm en modder! nog veel plezier!

• 18 November 2013 - 21:27

Mirjaan:

Pfff, jullie doen ook alles om aandacht te trekken;-) Maar zonder gekheid, alles is al gezegd door mijn voorgangers: ik hoop dat jullie het vanaf nu droog houden, geen uitglijders meer maken en niet meer via het nieuws zijn te volgen;-) Kortom, alleen nog lekker genieten en mooie dingen meemaken!! X