Wowwww!! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Daphne - WaarBenJij.nu Wowwww!! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Daphne - WaarBenJij.nu

Wowwww!!

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

03 December 2013 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hallo allemaal,

Daar ben ik weer. Ik heb toch nog even tijd gevonden een blogje te schrijven, want de belevenissen van de afgelopen dagen wil ik jullie niet onthouden. ;-)

Eerst nog iets wat ik de vorige keer vergeten was te vertellen. Toch nog enigszins postieve noot over alle droevenis van de killing fields en de gevangenis. Tijdens de bevrijdiing zijn nog 7 mensen levend gevonden in het gevangenis. Twee daarvan zijn nog in leven en wij hebben hen ontmoet/gezien bij de gevangenis. Heel indrukwekkend en bizar tegelijk. Het maakt nog duidelijker dat het relatief zo kort geleden allemaal heeft plaatsgevonden en de gezinsuitdrukking van de overlevende toen hij vertelde wat hem werd aangedaan, maakt diepe indruk. Twee van de overlevenden waren schilders en hebben vele schilderijen en tekeningen gemaakt over wat zich in de gevangenis heeft afgespeeld. Afschuwelijk om te zien, maar deze stukken zijn het belangrijkste bewijsmateriaal geweest in de strafprocessen om verantwoordelijken berecht te krijgen (sommige strafprocessen zijn nog altijd niet afgerond).

Goed, nu wat vrolijkere dingen. Op de verjaardag van Linda (wat gevierd is liedjes, cadeautjes, taart en cocktails) hadden we een lange busrit naar Siem Reap voor de boeg. Onderweg zijn we gestopt bij een spinnendorp. Een dorpje waar je gebakken tarantula's, kakkerlakken, krekels enz. kunt eten. Ook ganzen, eenden, eieren incl eendenfoetus waren voorradig. Per ongelukt ontdekte ik een emmer met daarin levende tarantula's, maar daar werd snel een kleedje over heen gelegd. Mhh, wij zijn maar voor een simpele cola gegaan, ook lekker. Verder onderweg genoten van het mooie uitzicht. Vele knalgroene rijstvelden en langs de weg speelden zich allerlei dorpsactiviteiten af. Vele kindjes die speelden. Erg leuk om te zien. Je ziet wel direct ook dat het land erg arm is. In de steden is dat ook wel zichtbaar, maar onderweg nog meer. Cambodja is een van de armste landen van de wereld en heeft nog de nodige problemen. Zo overlijden er dagelijks nog mensen aan de landmijnen die overal nog liggen. Ons is ook aangeraden om op de begaande wegen te blijven en niet zomaar ergens bijv een dorpje te bezoeken. Maar het is hard op weg en toeristen moeten dit mooie land zeker bezoeken.

Tegen de avond kwamen we aan in Siem Reap. Een erg gezellige, toeristische plaats. We zitten tegenover Pub Street, dus dat zegt genoeg! ;-) Gezellig met de groep gegeten om Linda's verjaardag te vieren en daarna hebben we een drankje gedronken in één van de vele bars hier. Met hele foute muziek incl zangeresjes met nog veel foutere danspasjes. Erg grappig. :-)

En toen was het zover...... de tempels van Angkor Wat! :-) Het is een enorm tempelcomplex met honderden tempels, dus er moesten keuzes gemaakt worden. Elke dag wordt Angkor Wat (de bekendste en grootste tempel) door 50.000 mensen bezocht. Helaas konden we niet gelijk starten met een zonsopkomst, want ja, het kan ook niet anders tijdens onze pechvakantie, uitgerekend op die dag was er een halve marathon bij Angkor Wat en waren er dus vele mensen op de been, waardoor we de tempels waarschijnlijk in de vroegte niet eens konden bereiken. We vertrokken uiteindelijk om 8 uur. Nadat we een toegangsticket voor 3 dagen hadden gekocht, kwamen in een inmense mensenmassa terecht voor Angkor Wat. Heel veel toeristen en heel veel hardlopers. Maar na een wandelingetje over de toegangsbrug waren we dr drukte direct vergeten. Wow, de torens van Angkor Wat, met daarvoor 2 vijvers met lotusbloemen. Zo mooi!!!! De gids heeft ons rondgeleid en van alles verteld over dit enorm grote complex. Werkelijk prachtig! :-) Daarna hebben we nog Angkor Thom/Bayon bezocht, een tempelcomplex met allerlei gezichten. Ook zijn we naar Ta Prohm geweest, een tempel waar men de natuur grotendeels zijn gang laat gaan (soms moet worden ingegrepen als de tempel in gevaar komt). Daardoor groeien allerlei bomen dwars door de tempel heen. Ook weer erg mooi! De tempels zijn heel verschillend, met allemaal hun eigen charme. Waanzinnig! :-) Na een lange dag tempelbezoeken hebben we 's avonds lekker Italiaans gegeten en zijn op tijd naar bed gegaan.

De volgende ochtend ging de wekker om 4.30 voor de zonsopkomst. Met nog een paar duizend mensen stonden we bij de vijver te wachten tot de zon kwamen. Tja en hoe moet ik dat omschrijven... waanzinnig mooi!!! De zon op te zien komen achter de 5 torens van Angkor Wat, meer bijzonder kun je het volgens mij niet krijgen. Na de zonsopkomst zijn we opnieuw langs Angkor Thom/Bayon gereden om even foto's te maken met ander daglicht en daarna zijn we nog naar een aantal andere tempels gegaan. Waaronder ook een tempel die 30 km verderop ligt. Deze tempel is door vrouwen gebouwd en heel erg fijntjes afgewerkt. Jaja, dat kun je wel aan vrouwen overlaten. ;-) Super mooi!! Weer heel anders dan de andere tempels. De rodere kleur steen en de afwerking waren heel bijzonder. En tja, echt weer wat voor mij. Opnieuw gevallen. Ik weet niet wat ik uitspook hier, maar ja er zijn wel veel scheve stenen/trappen en gaten overal. Ach laten we het er maar op houden, dat ik de tempels zo mooi vond dat ik ze van errrrg dichtbij wilde zien. ;-) Kom wel bont en blauw in Nederland aan, dus jullie zijn gewaarschuwd. Na de lunch hebben we nog een aantal kleinere tempels bezocht en toen we eenmaal 10 uur onderweg waren hadden we het wel een beetje gehad en zijn we naar het hotel gegaan.

Even snel opfrissen en toen heb ik afgesproken met een Indonesische vriendin. Ik heb haar 10 jaar geleden in Italie ontmoet en via internet altijd contact gehouden. De keer dat zij in Nederland was, kon ik niet en toen ik Jakarta was, kon zij niet, maarrrrrr in Cambodja kruisten onze wegen opnieuw. En was nog even spannend of het ging lukken, met de gammele internetverbinding en niet weten waar de ander is (en maar 1 dagen hebben waarop we allebei in dezelfde plaats zitten), maar het is gelukt!! Echt super leuk om elkaar te zien!! :-) Daarna hadden we met de groep een afscheidsetentje op onze laatste avond hier. Lekker gegeten, koffer gepakt en toen weer op tijd naar bed. Want ja.....

Er waren 3 die-heards in onze groep (including me), die nog een keer naar de zonsopkomst wilde. Dus opnieuw 4.30 uur op en met een tuctuc naar Angkor Wat. En we hadden geluk, want het was helderder dan gisteren, waardoor de lucht heel anders kleurde. Zo mooi! Na 2 uur en bijna 200 foto's verder, zijn we teruggegaan naar het hotel. Aan de overkant heerlijk ontbeten met een franse broodjes en vruchtensap. Daarna nog even rondgeslenterd in de stad, nu een blogje en dan ga ik zo lekker douchen en de laatste dingetjes inpakken. Dan nog even naar ons Italiaanse restaurant voor een goede lunch en dan, hup, naar de airport. Eerst een korte vlucht van 2.15 uur naar Singapore en dan 13.45 uur naar Amsterdam. Ik ben er klaar voor, nou ja, half eigelijk, want ik vind het hier wel errug leuk! ;-)

De vakantie is super snel voorbij gegaan. De start was wat minder met de vele regen en wateroverlast, maar deze laatste week in bloedjeheet Cambodja heeft een hoop goed gemaakt. Ik heb ik 5 dagen Cambodja meer foto's gemaakt, dan in 3 weken Vietnam, dus dat zegt denk ik genoeg. Sorry, familie, in tegenstelling tot wat ik eerst zei, vrees ik dat morgenavond voor jullie een lange zit wordt haha! ;-) Ik kan terugkijken op een mooie reis. :-) Een reis van uitersten, qua weer en qua positieve en negatieve dingen van een land. Maar bijzonder is denk ik het meest toepasselijk.

Bedankt allemaal voor het lezen van mijn blogs en jullie reacties. Altijd erg leuk om te lezen! Enne, jullie hebben nog één kans. ;-)

Liefs!

  • 03 December 2013 - 12:03

    Zussssssie:

    Hoi zussie,
    Nou de laatste dag is ingegaan. Leuk verslag hoor ! Je ben dus extra beloond voor het vroege opstaan ;) Leuk hoor, daar doe je het ten slotte voor.. Ben benieuwd naar alle verhalen morgen :) Gezellig ! Lekker bij beppen !
    xxxxx

  • 03 December 2013 - 21:47

    Leonie:

    He nichie,
    leuk weer te lezen hoor! En oh wat zal Sintayu jaloers zijn op de mogelijkheid om insecten en spinnen te eten!! Hij heeft laatst sprinkhaan en larven gegeten, zn laatste wens op dit gebied is nog eens een spin eten, dus hopelijk heb je hier ook foto's van ;-) Goede reis terug en tot snel, liefs van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Daphne

Actief sinds 08 Sept. 2011
Verslag gelezen: 238107
Totaal aantal bezoekers 882163

Voorgaande reizen:

08 April 2016 - 15 Mei 2016

Australië

08 November 2013 - 03 December 2013

Vietnam-Cambodja

07 Juli 2012 - 01 September 2012

Sri Lanka

10 September 2011 - 03 Oktober 2011

Zuid-Afrika, Namibië, Botswana en Zambia

Landen bezocht: