Ehm, nog meer water?! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Daphne - WaarBenJij.nu Ehm, nog meer water?! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Daphne - WaarBenJij.nu

Ehm, nog meer water?!

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

25 November 2013 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Xin Chao!!

Lieve allemaal,

Het heeft even geduurd (Mirjaantje, je hebt helemaal gelijk), maar daar ben ik dan eindelijk. En jeetje, ik weet even niet waar ik moet beginnen. Ik moet praktisch een samenvatting maken van een hele week... ;-) Dus als het een beetje warrig overkomt, zijn jullie alvast gewaarschuwd!

Gelukkig is het water in Hoi An (een week terug) verder gezakt en konden we op weg naar Qui Nhon. Onderweg zagen we nog wel heel veel overstromingen en ook veel beschadiging van de tyfoon/storm. Best heftig om te zien hoe al die dorpjes op z'n kop staan, ondanks dat de Vietnamezen heel vrolijk en praktisch zijn. We moesten wel een flink stuk omrijden omdat de brug onbegaanbaar was, maar de rit naar Qui Nhon is op zich prima verlopen. We vroegen ons nog even af of de koffers droog zouden blijven, maar gelukkig is het water niet zo hoog gekomen. Onderweg werd de natuur ook steeds groener, met veel waterbuffels in de rijstvelden. Bij een dorpje onderweg, My Lai, zijn we gestopt. Jullie misschien wel bekend, er is ook een documentaire over dit dorp gemaakt. Het is een dorp wat ik de Vietnamoorlog volledig uitgemoord is. Ongeveer 500 onschuldige dorpelingen zijn vermoord. We konden de overblijfselen van de verbrande huizen zien en ook een video. Heel indrukwekkend en heftig. Qui Nhon ligt aan het strand, maar er was in het donker niet veel meer te zien. De dag erna reden we gelijk door naar Nha Trang. En lange, maar mooie busrit met onderweg een stop bij een Vietnamees dorpje. Erg leuk om te zien, niet zo gebombardeerd door toeristen maar echt nog authentiek. Helaas ook veel regen onderweg, waardoor de waarschijnlijk erg mooie uitzichten vaak wel grijzig werden door de mist. Bij de lunch heb ik krokodil geproefd, jawel. Het was niet heel sterk, de bbq smaak overheerste. Voor de kikker heb ik vriendelijk bedankt. ;-) In Nha Thrang (opnieuw strandplaats) hebben we hele mooie Chamtempels bezocht. Supermooie architectuur. 's Avonds de stad ingegaan en heerlijk gegeten bij een piepklein Vietnamees/Italiaans resturantje. En we sloten de avond lekker decadent af met een glaasje baileys op de 28e verdieping (lift nr. 5 ;-))van het Sheraton hotel, inclusief een prachtig uitzicht over de stad en het strand. De volgende dag was ieders hoop gericht op het strand, maar helaas, niet geheel onbekend voor ons, begon het weer eens te plensen. We zijn een beahclub ingedoken voor een koffie. Het personeel kreeg daar een cocktailworkshop voor die avond, en hebben werden ingezet als testpanel. :-) Eerst 1 cocktail en uiteindelijk zaten we om 11 uur in de ochtend alledrie met een cocktail. Erg lekker overigens. We zijn nog even de stad ingegaan, beetje shoppen en ons ontzettend verbaast over de hoeveelheid Russen in dit gebied. Er zijn zelfs rechtstreeks vluchten vanuit Rusland naar deze Vietnamese badplaats. En zelfs de menukaarten zijn in het Russisch. Tijdens het zoeken naar een goed potje tijgerbalsem (of iets wat er op lijkt), stond ik weer even met een ogen te rollen. Ze hadden namelijk ook potjes met pythonvet en andere met slangengif. Mhh, toch maar voor iets anders gekozen, want heb geen zin in vervelende mannetjes op Schiphol. 's Middags hebben we nog een mooie pagode bezocht en moesten we ruim 200 treden op voor een groot wit boedhabeeld (18m). Mooi, maar niet zo geweldig als in Sri Lanka. Bij gebrek aan een strandmogelijkheid (tja donkere wolken zijn niet echt aanlokkelijk) zijn we 's avonds opnieuw neergestreken bij de beachclub. Heerlijk gegeten en gedronken, met een supermooie ambiance en een kabbelende zee op de achtergrond. :-) Toch nog een beetje vakantiegevoel. ;-)

De volgende dag reden we naar Dalat een plaats op 1500 meter hoogte. Dat was goed te merken, want we trokken gelijk onze fleecetruien aan. Normaal is dit een heerlijke temperatuur om bij te komen van de hitte aan zee, maar ja in ons specifieke regenachtige geval, was het weer eens ijskoud. En jawel, zelfs hier kon de regen niet uitblijven. Ons lokale gids meldt ons bij elke plaats dat hij de rivier nog nooit zo hoog heeft zien staan, of dat er nog nooit zo veel regen is gevallen ed. In Dalat bezochten we een Crazy house (soort fout Efteling huis), heel grappig en een supersaai zomerpaleis van een of andere koning. De volgende dag was er een optie om achterop een scooter/motor de hel dag langs allerlei plekken te crossen. Ik vond dat hele idee van een gammele motor en een flinke westerling achterop die zich vast moet houden aan een ielig Aziatische mannetje, niet heel chil, maar ik heb me uiteindelijk laten overhalen. We zijn bij veel bezienswaardigheden gestopt, een ker, een uitzichtpunt (inclusief ritje van 2,5 km met de kabelbaan), een pagode, een dorpje en een bloementuin. Een bezoek aan een zijdefabriefk ging niet door, omdat (jaja alweer) de weg onbegaanbaar was. Helaas was de helft weer in de stromende regen, wat vooral jammer was omdat foto's maken geen optie was. bijkomend nadeel was dat de wegen in de bergen, waar ook nog eens wegwerkzaamheden plaatsvonden, op sommige punten verandere in een modderpoel. Zoals je begrijpt, heel ontspannen zat ik niet, vooral niet toen hij zijn voeten op de grond zette om niet weg te slippen. En nee, ik overdrijf niet, iemand van de groep is van de motor gevallen en onderweg hebben we ook een ernstig motorongeluk gezien. Maar afgezien daarvan, willen jullie natuurlijk weten hoe ik de motorritjes vond... ;-) Conclusie: bij ritje 8 begon ik het best leuk te vinden. ;-)

Toen volgde weer een flinke afstand naar Ho Chi Minh City. Wel weer erg mooie uitzichten onderweg, een drijvend dorp en een hele mooie zonsondergang boven de stad toen we die net kwamen inrijden tezamen met een heleboel scooters. Tot nu toe is dit wel de meeste hysterische stad als je naar het verkeer kijjkt. Officieel zijn er 4 miljoen scooters geregistreerd,. maar in de werkelijkheid zullen het er wel wat meer zijn. Leuk gezicht, vooral in de spits! ;-) In HCM is super veel te zien en doen, dus we hebben een strak schema opgesteld hihi. Gisteren zijn Linda en Meryem met een excursie meegeweest op cyclo's naar de Chinese wijk. De ervaring van een cyclo heb ik al eens meegemaakt in Indonesie, en dat doe ik liever niet vrijwillig nog een keer. Ik ben met 2 medereizigers de stad in gegaan. Twee pagodes bezocht, de botanische tuinen inclusief direnetuin middenin, de notre dam kathedraal en het postkantoor. Halverwege de dag hebben we Linda en Meryem weer ontmoet bij een Hindoetempel. Daarna hebben we nog een grote markt bezocht, zijn nog even teruggeweest bij de kathedraal en toen barste opnieuw een wolkbreuk uit. We waren zo blij met een paar uurtjes droog weer en zelfs een zonnetje, en waren ook allemaal gelijk chagrijnig toen het weer keihard begon te regenen. Tropische buiten zijn niet erg en horen er bij (zeker in het regenseizoen), maar keiharde regen die al 2 weken duurt waardoor allerlei excursies aangepast of geskipt worden is niet leuk meer. maar goed, we laten ons niet kennen en zijn uiteindelijk naar een half uur in een taxi gestapt om naar een overdekt winkelcentrum te gaan (tja je moet wat). Onderweg kregen we een dejavu naar Hoi An, straten waren weer volledig ondergelopen. Auto's reden wel, maar de wielen stonden volledig onder water. Inclusief wij toen we moesten uitstappen. Zouden we weer met bootjes naar ons hotel moeten? We zijn in het winkelcentrum enigszins opgedroogd en toen we na een uurtje weer buiten stonden was al het water verdwenen. Echt bizar!! Dit is zoals een tropische bui hoort te zijn, waren we even vergeten. ;-) 's Avonds hebben we onze buikjes gevuld met ovenheerlijk Indiaans eten, mhhh!!

Vandaag weer een heel druk programma in HCM, wat we ons zelf hebben opgelegd, maar dat vertel ik later wel. Ik snak naar een douche!

Is met jullie allemaal alles oke??? Jeetje de tijd gaat wel snel hoor, nog maar een week, snif! En nog maar 2 dagen Vietnam. We hopen dat de regen nu niet meer 24 uur per dag duurt en dat we nog een mooie, droge, en misschien zelfs zonnige laatste week tegemoet gaan. Ik ben aan het aftellen voor Cambodja, ik ben zooo benieuwd!! De laatste week word intensief, we hebben nog veel op het programma, erg leuk vooruitzicht!!

Tot snel, liefssss

• 25 November 2013 - 15:10

Antoon Tychon:

Daphne,

Wat een mooie verhalen allemaal, wel balen van al die regen. hoop dat je de komende week het droog gaat houden. Achterop een scooter zou ook niet mijn ding zijn, dan liever zelf rijden. Ben benieuwd wat je van Cambodja gaat vinden.
    Gr. antoon

• 25 November 2013 - 15:23

Irène:

Salut!

Erg leuk je verslag te lezen, vond t ook al wel erg stil.....! Maar je zat bij een knappert achterop de brommer, ik snap het.
    Tijd gaat inderdaad erg snel, zelf hier, dus geniet er nog van daar!!
    xin, xin! (die rare fransen bedoelen dan "PROOST")

Groetjes,
    Irène

• 25 November 2013 - 15:58

Leonie:

Haha, ik dacht aldat je speciale dure souvernier een Vietnamese waterbestendige paraplu zou worden ;-)
    Jammer van al die regen maar zo te horen laten jullie je niet van je doel afleiden. Ook wel heel bijzonder om dit allemaal mee te maken als extraatje. Geniet lekker nog een week, veel liefs van ons vijfjes, Leonie

• 25 November 2013 - 16:35

Mirjaantje:

Ha Daf,
    Ik zie dat je de schade weer goed hebt ingehaald met een mooi verhaal!:-) Ben nou al benieuwd naar de foto's (Daphne achter op scooter:-)) Bizar zoals het water komt en (gelukkig ook weer) gaat. Ik wens jullie mooie droge, zonnige, dagen toe! Ja, de tijd vliegt inderdaad, ook hier (net wat Irène zegt). Niet te veel aan ons denken en vooral weer lekker verder genieten!
    Groetjesss

• 25 November 2013 - 16:43

Alice:

Hoi Daphne,

Wat een pech dat de regen alsmaar blijft aanhouden en dat daardoor de excursies ook niet
    allemaal volgens plan lopen!Maar je hebt nog ruim 1 week over en hopelijk gaat het zonnetje zo
    ontzettend zijn best doen dat je nog eens zal terug verlangen naar die regen(geintje)!!!
    Geniet intussen maar van dat mooie land en wat je nog allemaal tegoed hebt,veel plezier!

Groetjes,alice.

• 25 November 2013 - 21:36

Leanne:

Hoi Daphne! Wat een water, brrrr. Op naar het zonnige Cambodja! Maar na al die belevenissen eerst nog een mooie afsluiter in Vietnam :) Meer cocktails? Meer Baileys? Of toch weer op die scooter?! ;)
    Geniet ervan! Groetjes!

• 26 November 2013 - 08:44

Conny:

Wat een leuk verslag Daphne! gelukkig heb je ondanks al die regen toch al veel gezien!
    Ik zie het al helemaal voor me ,hoe je achterop zo.n scootertje zit!
    nog een hele fijne week! groetjes!