Prachtig Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Daphne - WaarBenJij.nu Prachtig Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Daphne - WaarBenJij.nu

Prachtig Cambodja

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

29 November 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Lieve allemaal,

Daar ben ik weer, en gelukkig dit keer niet vanuit een tropische storm maar vanuit tropische hitte! :-)
Ik waarschuw jullie alvast voor de typefouten, want ik typ op een gammel toetsenbord. ;-)
Even denken, waar was ik gebleven? We zitten inmiddels al 2 dagen in Cambodja, maar ik moet jullie eerst nog vertellen over onze belevenissen op de tweede dag iin Ho Chi Minh (Siagon) in Vietnam. Een erg leuke, drukke stad waar we eigenlijk te weinig tijd hadden om alles te doen wat we wilden. De tweede dag zijn we 's ochtends naar de Chi Chi tunnels geweest. Tijdens de Vietnamoorlog zijn deze 250 km lange tunnels gebruikt om te schuilen en van daaruit te vechten. Heel indrukwekkend om de kleine ingangen te zien en ook om de interessante weetjes te horen over de tunnels. Ongelofelijk hoe slim mensen worden in tijden van nood. De tunnels hadden 3 lagen en vele parallelgangen om de Amerikanen te misleiden. Ook werden er vele boobytraps ingezet, brr als je bedenkt wat er met iemand gebeurd als je daarin terecht komt. Onder de grond was er alles van noodhospital tot keuken, waarvan de rook dan weer via 3 andere ruimten op een totaal andere plek naar buiten kwam. Heel bizar, maar erg interessant. Daarna zijn we naar het oorlogsmuseum geweest. Pff, dat was even slikken. Geen enkel oorlogsmuseum is leuk en er gebeuren afschuwelijke dingen, maar zo heftig heb ik het nog nooit gezien. Er waren ontzettend veel foto's. Verminkte mensen, massagraven, slachtoffers, gevonden voorwerpen, en ga zo maar door. Heel heftig om te zien en lezen, de tranen moesten echt worden weggeslikt. Vooral ook de gevolgen van de chemische aanvallen, ik kan er werkelijk niet bij om te zien wat mensen elkaar hebben aangedaan en nu elkaar op andere plekken in de wereld aandoen. Maar goed, het is hier een heel belangrijke onderdeel van de geschiedenis en mag ook zeker niet vergeten worden. Na een Braziliaanse lunch zijn we teruggegaan naar het shoppingcenter van de dag ervoor omdat ik compleet verliefd was geworden op een mooie lamp. Veel te duur, maar toch gedaan! 's Avonds zijn we naar het waterpoppentheater geweest. Het is vooral een traditie van het noorden, maar omdat we er daar niet naar toe konden, hebben we hier een voorstelling geboekt. Best grappig, maar ik had er meer van verwacht.

De volgende dag gingen we naar Can Tho. Onderweg maakten we een leuke boottocht over de Mekongrivier. Met stops bij een kokosfabriekje en voor een wandeling in mooie natuur en door dorpjes. Met een klein bootje vaarden we een kort stukje door prachtige natuur, smalle watergangen, soort mangrovegebied. Daarna lunchten we op Turtle island en gingen we terug naar het vaste land. De volgende dag maakten we om 6 uur 's ochtends een boottocht naar een drijvende markt. Niet zo eentje in Thailand, maar een gebied waar werkelijk van alles via boten verhandeld wordt. In behoorlijke hoeveelheden. Leuk om te zien. Ook nog even van boot verwisseld, toen een of andere schroef vastzat. ;-) Mooie zonsopgang ook bij de Mekongrivier, alleen was mijn camer abeslagen van de luchtvochtigheid. Nadat we na terugkomst ontbeten hadden, hebben we nog even een marktje bezocht. In de klein plaatsje, Chau Doc, aan de grens met Cambodja sliepen we de volgende nacht. Een errug simpel backpackershostel, maar wel pal aan eht water, vanwaar we de voglende ochtend naar Cambodja zouden vertrekken. 's Avonds nog even een cochktail gedronken in een 5* hotel even verderop, want veel tijd op je kamer doorbrengen zagen we niet zo zitten. Mooie sterrenhemel en een leuk terras, maar we moesten helaas terug. ;-)

De volgende ochtend vertrokken we per boot naar Cambodja. jeej :-) Na een uur passeerden we al de grens. Het ''uitchecken'' ging erg vlot. De paspoorten, pasfoto's en dollars hadden we al ingeleverd en dat ging verrassend snel. Ook bij de ''inchecken'' ging het erg snel. Nog 3 uur vaarden we Phnom Penh. De hitte en zon kwamen ons direct tegemoet! :-) Een hele omschakeling, maar we mogen niet klagen. 's Middags even langs de boulevard aan een groot meer gelopen, lekker geluncht en 's avonds heerlijk gegeten in een Thais/Khmer restaurant waar we zelf Vietnamese springrolls hebben gerold! Tja, we hebben nog een beetje moeite met afkicken. ;-)

Vandaag zijn we eerst naar de Killing fields geweest. My Lai en het oorlogsmuseum in Vietnam waren erg heftig, maar dit was ook niet mis. Kuilen waar de massagraven zijn gevonden, overblijfselen van kleding, aangegeven plekken waar de mensen werden ''afgeleverd'', een boom waartegen baby's waren doodgeslagen... echt afgrijselijk!! Er staat een groot monument waar ongeveer 9000 schedels in geplaatst zijn die allemaal zijn opgegraven. Ongeveer 20.000 mensen zijn hier tijdens het Pol Pot regime omgebracht. Dit is een plek met veel massagravn, maar door heel het land zijn er dit soort killing fields. Tijdens de busrit er naar toe vertelde onze lokale gids zijn persoonlijke verhaal. Zijn vader is door de Rode Khmer vermoord en hij is naar de gevangenis gestuurd, maar na de bevrijding zijn hij , zijn broertje en moeder herenigd. Dit is een hele korte samenvatting, maar geloof me, het was heel indrukwekkend om te horen. Hij vertelde ook dat ieder gezin tijdens de 3 jaar Pol Pot regime minstens een familielid is verloren. Maar het meest gruwelijke is nog dat mensen lang gemarteld werden op de meeset afschuwelijke maniern om informatie los te krijgen. Na de killing fields reden we door naar het Tuol Sleng museum. Dit was eerst een universiteit maar werd door de Rode Khemr ingezet als gevangenis. Opnieuw huiveringwekkend om de martelwerktuigen te zien en alle foto's van de mensen die hier zijn geweest voordat ze naar de killing fields werden gestuurd. Ik weet eigenlijk amper hoe ik het moet omschrijven, maar de geschiedenis maakt diepe indruk.

Gelukkig heeft het land ook mooie en vrolijke kanten. Eerst hebben we lekker geluncht in opnieuw een restaurant met een goed doel. Straatkinderen worden opgeleid tot catering/horecamedewerker. Daarna zijn we naar het koninklijk paleis en de zilveren pagode geweest. Wow, wat een mooie bouwstijl!!!! Dat belooft wat voor Angkor Wat! Heel goed onderhouden, schoon en prachtig om te zien met de felle zon erop (iets minder voor de foto's ;-)). Hier hebben we bijna 2 uur rondgeslenterd. Daarna nog even een drankje aan de boulevard en nu zit in in een internetcafeetje. Zo meteen even de was ophalen, koffer inpakken en nog een hapje eten ergens. Morgen vertrekken voor een lange busrit naar Siem Reap. Onze laatste stop. Ik ben heel benieuwd naar wat we nog meer gaan zien van Cambodja, maar ik ben nu al groot fan! Wat een aardige mensen. We hebben na mrogen 2 volle dagen voor Angkor Wat en dan nog een halve dag in Siem Reap voordat we 's middags via Singapore terugvliegen. Het worden nog intensieve dagen, van zonsopgang tot zonsondergang 2 dagen nara Angkor Wat (zou ik wel willen hoor, maar denk dat we dan 3 vaatdoeken zijn), Siem Reap schijnt een super leuke plaats te zien, souvenirs kopen, massages voor Linda en Meryem om nog enigszins ontspannen aan de vliegreis te beginnen en ik hoop nog een Indonesische vriendin/kennis te ontmoeten. Mayke en ik hebben haar 10 jaar geleden in Italie ontmoet en nu is zij ook in Cambodja (ach, wat is de wereld toch klein ;-)). Zou wel erg leuk zijn. Ik denk dat een blog schrijven er dus bij in gaat schieten, maar wie weet. Eerst gaan we morgen maar de verjaardag van Linda vieren en nog een paar dagen genieten van een prachtig land!

Hopelijk tot snel!!!

• 29 November 2013 - 11:55

Mayke:

He, waar is de rest van je verslag?

• 30 November 2013 - 01:06

Alice:

Hoi Daphne,ja daar wordt je wel stil van he als je dat allemaal met eigen ogen ziet.Die tunnels zitten zeker heel ingenieus in elkaar.Wat heb je weer een geweldig verslag geschreven zeg,je zou zo een boek kunnen schrijven!Gelukkig dat het in Cambodja mooier weer is en dat het ook zo goed bevalt.Ik hoop dat je nog een paar fantastische dagen zal hebben,geniet ervan en heel erg bedankt voor je mooie verslagen!

• 30 November 2013 - 14:43

Leanne:

Ha Daphne! Geniaal! Ik zie je al zitten met je lamp in de backback op al die bootjes! Gelukkig is het zonnetje gearriveerd! Jullie hebben wel een hoop indrukwekkende dingen gezien. Daar wordt je wel even stil van. Geniet nog even van die laatste dagen en neem zelf ook een massage! Tot snel!

• 30 November 2013 - 16:14

Trudy:

Wat een indruk doe je daar op en goed om te ervaren wat daar gebeurd is.
    Hier op afstand weet je wel iets over die droeve ellende maar om daar ter plaatse te zijn moet ongelooflijk zijn.
    Wat hebben wij het hier goed ins ons land en toch maar klagen over basic zaken.
    Fijn dat het weer nu eindelijk lekker is en wat een indrukken doe je op super.
    Wij zijn vandaag gezellig gaan shoppen en liggen nu lekker te genieten op de bank.
    Wij kijken er nu al naar uit om je thuis weer te verwennen met alles wat maar wenselijk is.
    Lieve Daphne wij zijn trots op je als dochter die maar veel heeft meegemaakt op deze bijzondere vakantie.
    Alvast een super goede terugreis maar nu nog eerst lekker verder genieten.
    Doei Pol met een traan van Mams en ikke.

• 01 December 2013 - 09:46

Mayke En Vincent:

Klinkt heel anders dan je andere verhalen. Gelukkig! ! Leuk en indrukwekkend wat jullie gezien en gehoord hebben. Titus vertelde er al over. . Pittig. .
    Fijne laatste dagen nog. Geniet want het zit er al bijna op.
    X van ons