Olifantenavontuur - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Daphne - WaarBenJij.nu Olifantenavontuur - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Daphne - WaarBenJij.nu

Olifantenavontuur

Door: globetrotterdaphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

17 Juli 2012 | Sri Lanka, Kandy

Lieve allemaal,

Wat leuk om te merken dat zoveel mensen mijn blog lezen! Heel leuk! Leanne, Mirjana en Leonie: bedankt voor jullie (komende) donaties! Ik heb nog niet heel veel van het geld kunnen doen, maar dat gaat op de volgende projecten zeker goedkomen!

Tja, en dan nu mijn avontuur bij de olifanten. Waar zal ik beginnen. Maandag zijn we als eerste bij Pinnawela opvangcentrum geweest. Daar worden zo'n 150 olifanten opgevangen. Ze lopen daar rond in een grote weide, hebben 2 keer per dag baddertijd in de rivier en de jonge olifanten krijgen flessen vol met melk (van de toeristen). Het zag er allemaal goed verzorgd uit. Er was wel een blinde olifant, en een olifant die een poot miste omdat hij op een mijn was gestapt. Heel zielig om te zien. Bij dit opvangcentrum mogen vrijwilligers niet werken, maar het was leuk daar even rondgekeken te hebben. Na de lunch hebben we aan de overkant van de straat gewerkt bij een bedrijfje dat olifantenritjes verkoopt. Er staan 2 olifanten langs de weg zodat ze goed opvallen voor de toeristen. Zolang er geen toeristen komen staan ze daar de hele dag stil te staan met nauwelijks beweegruimte. We hebben wel een olifant in de rivier gewassen. Iedereen kreeg de harde schil van een kokosnoot en daar stonden we de olifanten te scrubben, terwijl de visjes aan onze benen knabbelden ;-) Ook hebben we bladeren en takken verwijderd zodat de olifanten na hun badtijd weer een schoon bed hadden. Het concept van het bedrijfje was voor ons niet echt acceptabel. We zijn hier gekomen om dieren te helpen en bij te dragen aan hun welzijn en dit was niet zo ingestoken. De sfeer was ook niet zo top onder de locals. Op een gegeven moment moesten wij bergen zand wegscheppen en met een krakkemikke kruiwagen naar beneden brengen om daar een weg van te maken. De locals gingen zitten en keken toe, en gaven ook nog commentaar dat we bijv. de kruiwagen niet goed vasthielden. Dat was iets minder. Maar het feit dat we eigenlijk bezig waren mee te bouwen en werken aan een nieuwe toeristenattractie waarbij de olifanten puur rond mogen lopen met toeristen, in plaats van dat wij de olifanten hielpen, trokken we niet zo goed. Dit hebben we besproken met onze coordinator en gelukkig werken we sinds de dag erna op een andere plaats bij een zieke olifant. Hier is de ''vibe'' veel beter, de locals zijn aardiger en de omgeving is beter voor de olifanten. Er zijn 2 gezonde olifanten die worden gebruikt voor toeristenritjes en een olifant die zijn poot gebroken heeft. Het commerciele concept van winst maken door olifantenritjes is hier helaas hetzelfde, maar op deze plaats hebben we wel het gevoel dat we ook wat voor de olifanten kunnen betekenen. En we werken meer samen met de locals. Het stront scheppen valt overigens reuze mee, het stikt wel van de vliegjes, maar stinken doet het amper. Tja het is vooral een drassige grasdrol. ;-) Verder ruimen we de bedden voor de olifanten op; takken en bladeren opruimen. Maar we zijn vooral bezig met de zieke olifant. Om haar af en toe te kunnen laten liggen om uit te rusten worden grote zakken met houtzaagsel gebruikt. Die zijn we gaan vullen bij de locale houtfabriek. Pff wat een veiligheidsmaatregelen ze daar in acht nemen.... maar goed, we hebben veilig 25 grote zakken met zaagsel kunnen vullen. Die zakken worden weer gebruikt om de zieke olifant te ondersteunen en als ze eenmaal vies en nat zijn, spoelen we ze uit in de rivier en worden ze weer gevuld. Commely, zo heet de zieke olifant, geven we ook steeds bakken schoon water (niet uit de rivier vanwege de bacterien) en kleine stukken palmbladeren. Gisteren hebben de artsen haar pijnstillers en liters antibiotica gegeven. Vandaag hebben we natuurlijke medicijnen gemaakt en uren blaadjes staan scheuren en stampen. Hopelijk helpt het. Het blijft heel dubbel, het concept keur ik niet goed, maar ik probeer het meest positieve eruit te halen en op mijn manier wel goede dingen bij te dragen voor de olifanten.

Dit weekend ga ik trouwens een safari maken in het zuidoosten van Sri Lanka. Dat wordt nog spannend want eerst moet ik 2 uur in mn eentje met de bus terug naar het busstation in Kandy. Daar wordt ik als het goed is opgehaald door de andere meiden en moeten we nog 5/6 uur rijden naar Yala National Park. Daar overnachten we dan en gaan vervolgens zaterdagochtend vroeg op safari. Het park staat bekend om zn luipaarden. Heb dr zin in! En dan is het nog even de vraag of ik zaterdagavond laat nog terugreis naar het hotel hier bij de olifanten, of dat ik nog een nachtje in Kandy blijf en op zondag terugreis. Beetje jammer dat de wifi in het hotel al weken stuk is (ik heb de hoop dat het nog gemaakt zou worden, laten varen), maar het hotel is verder prima en de mensen zijn superaardig. Ik zit nu bijv. te internetten op de laptop van de hotelmanager. Ik heb via allerlei omwegen 5 fotootjes kunnen oploaden, hopelijk volgen er snel meer! :-)

Nou ik hoop dat het goed gaat met iedereen daar in het koude regenachtige Nederland! Tot blogs!!

ps: sorry voor de spelfouten die hoogstwaarschijnlijk genoeg in mijn verhaal voorkomen, maar ik heb geen tijd om het na te lezen en ze eruit te vissen... ;-)

• 18 Juli 2012 - 13:51

Zussie:

Gelukkig dat jullie ergens anders heen mochten! Geen spaargeld aan besteden dus, lekker bewaren voor de vrouwen en kinderen waar je nog heen gaat.. Spannend je weekendtocht :) Wel goed dat je het gewoon doet! Ben trots op je!
    Dikke knuffel

• 18 Juli 2012 - 15:18

Leonie:

He meis, helemaal met Mayke eens... Leuk om je foto's te zien, kunnen we ons nog beter inleven! Zorg maar goed voor Commely, hopen dat ze snel opknapt van jullie zaagselzakkenbedje! Liefs van ons vijfjes xxx

• 18 Juli 2012 - 16:09

Bryan:

wow Daffie, coole foto's! Jammer dat de locals niet zo goed voor de olifantjes zorgen :-(

• 18 Juli 2012 - 16:09

Conny:

leuk verslag Daf!
    veel plezier op de safari en hou je taai!

• 18 Juli 2012 - 18:01

Rina Oudshoorn:

Jammer dat de olifanten "verzorging" zo teleurstellende ervaring is. Het is onbegrijpelijk dat jullie het werk moeten opknappen terwijl de locals toekijken en de olifanten alleen voor de toeristen gebruiken. Nu maar hopen dat Commely snel opknapt. Geniet in ieder geval van de safari in het Yala National Park, op zoek naar de luipaarden.

• 18 Juli 2012 - 18:12

Leanne:

Jammer dat je niet zo'n goed gevoel hebt bij het project, maar we gaan er maar vanuit dat het wel bijdraagt aan betere leefomstandigheden op langere termijn. Kun je wel de verleiding weerstaan om op zo'n snoezige olifant zelf een ritje te maken? x

• 18 Juli 2012 - 20:35

Alice Blansjaar:

Dat zal best wel even slikken zijn geweest maar gelukkig kunnen jullie elkaar een beetje troosten en de schouders er weer onder zetten!
    Leuk hoor die safari tocht,veel plezier en dat je maar veel luipaarden mag tegen komen!
    Doei!!!

• 19 Juli 2012 - 10:24

John:

Hé Daphne, ik lees met veel plezier je blogs over je belevenissen in Sri Lanka. Mooi dat je op deze wijze aan den lijve ondervindt waar we vanuit het verre Europa anders vooral van afstand over praten. Keep up the good work, en blijf ons vermaken met je verhalen! Groet, john

• 19 Juli 2012 - 10:57

Henk En Trudy:

Na deze reacties kan ik niet achter blijven.
    Wat je schrijft over die dikbillen is eigenlijk waar wij het thuis over hebben gehad, jammer dat wij er niet naast zaten met onze vermoedens.
    Super dat jullie daar zijn om die dieren het gevoel te geven dat er nog wel mensen zijn die het beste met ze voor hebben.
    Doorzetten Daphne wij hebben er veel vertrouwen in dat het werk wat je daar inzet super is.
    Kus van ons XXXXXXX.

• 19 Juli 2012 - 12:00

Yvon En Leo:

Leuk om te lezen al je verhalen. Fijn dat je het naar je zin hebt het eten is wat minder begrijp ik maar dat komt wel goed als je weer thuis bent{toch Henk}. Geniet maar van deze ervaring en we wachten op je verslag van je safaritocht groetjes Yvon en Leo

• 20 Juli 2012 - 11:37

Joke:

Lieve Daphne, indrukwekkend je verhaal over de olifanten. Ik geniet ervan dat ik zo alles kan volgen wat je onderneemt. Voor het weekend heel veel plezier als jullie op safari gaan.
    Lieve groetjes van Joke

• 20 Juli 2012 - 11:37

Lieve groetjes van Joke

• 20 Juli 2012 - 11:39

Joke:

Daphne dat vergat ik bijna, wat een mooie maar ook aangrijpende (jongen
    met haken in zijn kuiten en rug) foto's.
    Geweldig!