Nog 2 weken... - Reisverslag uit Katugastota, Sri Lanka van Daphne - WaarBenJij.nu Nog 2 weken... - Reisverslag uit Katugastota, Sri Lanka van Daphne - WaarBenJij.nu

Nog 2 weken...

Blijf op de hoogte en volg Daphne

19 Augustus 2012 | Sri Lanka, Katugastota

Lieve allemaal,

Ik begin gelijk met goed nieuws! Het gaat gelukkig goed met mn moeder. Ze is sinds gisteren ontslagen uit het ziekenhuis! Ze is nog wel heel moe en heeft nog medicijnen, maar het is een hele geruststelling dat ze nu thuis is! Jeetje, ik ben me echt kapot geschrokken en was de hele week wel van slag. Maar nu heb ik wel wat meer rust en ga ik proberen weer meer te genieten van alles wat ik hier beleef. Bedankt voor alle steun van iedereen!

Afgelopen week heb ik dagelijks les gegeven aan kleine monniken en smiddags in het dorp aan een paar kinderen en een docent. Het was echt heel erg leuk en je merkt nu al verbetering. De boeken die ik gekocht had hebben we goed kunnen gebruiken en vooral de mensen uit het dorp (die al redelijk Engels spreken) waren erg blij met onze grammatica lessen. De monniken vinden spelletjes ook erg leuk, maar we proberen af en toe wel streng te zijn om ze ook nog echt wat Engels te kunnen leren. Ze wilden ook steeds ‘’magic’’ spelen, een kaartspelletje wat Nadischa en ik al snel doorhadden. Dat vonden ze heel vreemd! haha De route naar het huis in het dorp blijft prachtig. Ik ben nog wel bang voor de slangen die er zitten, maar heb ze gelukkig nog niet gezien. Van de week scheen de zon op de rijstvelden en palmbomen, wow, ik liep daar en dacht echt ‘’dit is zoo bijzonder’’. Heb foto’s gemaakt hoor! :-)

Donderdag ben ik met een groepje naar de Botanische tuinen geweest. Deze tuinen zijn de één na grootste botanische tuinen van de wereld en liggen vlakbij Kandy. Het was er erg mooi, heerlijk rustig, een hoop groen en dat midden in zo’n hysterisch drukke en vieze stad. Veel mooie en bijzondere bomen en bloemen. Nadat ik terug liep vanaf de grote straat naar ons huis ben ik ‘’achtervolgd’’ door 2 jongens. Ze begonnen in eerste instantie aardig te praten, maar het werd al heel snel irritant en ongemakkelijk. Het voelde niet zo prettig toen ze niet weggingen, terwijl bovenop de berg alleen ons huis staat. Ik ben doorgelopen en de poort doorgegaan. Gelukkig kwamen ze niet ook de poort door, maar ze gaven wel twee bonzen op de poort. Eenmaal binnen bleek ik de enige ‘’thuis’’ te zijn, dus helemaal op mn gemak voelde ik me niet. Maar goed, dit was gelukkig de enige keer. Ik had al wel de nodige verhalen gehoord van meiden die waren lastiggevallen door mannen, maar had zelf nog niets gemerkt. Ach je wordt er weer wat alerter van haha. Zo loop ik ook echt niet meer savonds naar het 5 sterrenhotel in de buurt. Daar waren we laatst gaan eten en als je met een groepje terug loopt is het in principe veilig. We hebben ook geen last gehad van de mannen, maar ik heb wel doodangsten uitgestaan door de wilde honden. Het stikt hier van de honden, maar overdag negeren de meesten je. ‘s Avonds lopen ze grommend en blaffend naar je toe. Echt, ik vond het doodeng. Het wandelingetje van 10 minuten leek uren te duren. Lean, ik denk dat jij een boom was ingeklommen! Haha Brr, ik ga daar dus echt niet meer savonds lopen.

Gisteren zijn we met een groepje om 5 uur in de ochtend naar Anuradhapura vertrokken. Dit keer waren de Nederlanders in de minderheid. In het begin waren we met zo’n 30 Nederlanders in het huis denk ik, nu zijn we nog met zn tweeen haha. Het was een gezellig internationaal clubje: 2 Nederlanders, 2 Duitsers, een meisje uit Amerika en een vrouw uit Frankrijk die al jaren in Engeland woont. In Anuradhapura hebben we veel cultuur gesnoven. We hebben een grote witte stupa gezien. Je kon er amper naar kijken, het licht was zo fel en de zon weerkaatste op het witte gebouw. Maar wel erg mooi! Indrukwekkend ook om te zien dat er zo ontzettend veel locals naar toe komen om te bidden. Zelfs oude vrouwtjes lopen het hele pad af om er te komen terwijl ze zelf amper op hun benen kunnen staan. Ook hebben we nog een heilige boom gezien. De enige echte heilige boom staat in India, maar tig jaren terug hebben ze en takje van die boom hier in Anuradhapura in de grond gestopt en nu staat hier dus ook een enorme heilige boom. Veel kleine tempels eromheen waar heel veel mooie bloemen en blaadjes werden geofferd. Na de lunch in een lokaal restaurant (bord rijst en een cola kostte nog geen 2,40 euro) zijn we nog naar een ander boeddhabeeld gegaan. We besloten de hoge entreeprijs niet te betalen (we hadden al het nodige gezien (gratis!), het was werkelijk bloedje heet en we waren al best moe) en alleen van de buitenkant een foto te maken. Dat hebben we ook gedaan bij een andere enorme stupa van steen. Ook nog even een stop bij een groot zout meer en toen zijn we in 4 uur teruggereden naar Kandy.

En nu heb ik nog 2 weken voordat ik alweer naar huis ga. De tijd vliegt echt voorbij. In het vrijwilligershuis in Kandy blijf ik nog een week. Volgende week ga ik verder met de Engelse lessen bij de monniken en in het dorp. Afgelopen week deed ik dit samen met Nadischa (Duits meisje, Sri Lankaanse moeder). Komende week gaat Nikki (meisje uit Amerika) ook lesgeven. Wordt vast dolle pret bij de monniken. Toen ik afgelopen donderdag niet kon lesgeven omdat ik naar de Botanische tuinen ging, vroegen ze aan Nadischa waar ik was. Schattig he? We lunchen trouwens ook in de temple. Vond het echt heel bijzonder om mee te maken. Het was uiteraard wel weer dezelfde rijst en curry die ik al 6 weken krijg, maar het is wel heel apart om dat daar te eten. Volgend weekend ga ik dan naar het zuiden van Sri Lanka en daar ga ik op het strand de Body and Mind week doen. Nadischa gaat gezellig ook mee, maar er zijn waarschijnlijk geen andere vrijwilligers op dat moment daar. ‘s Ochtends krijgen we dan yogales en smiddags een ayurvedische massage. Tussendoor gaan we ook nog mediteren. Ik ben zo benieuwd naar die week en heb er super veel zin in!! Hopelijk hebben we tussendoor ook genoeg tijd om stadjes en stranden in de omgeving op te zoeken.

Ik ga deze week trouwens ook nog op pad voor 65 paar schoolschoenen van de jongens van een weeshuis. Ik heb met mijn coordinator besproken dat ik nog wat geld over had van het ingezamelde geld in Nederland en dat ik het idee had dat de familie in het dorp waar ik lees geef en de monniken eigenlijk alles wel hebben. Hij deelde dit en raadde af om daar geld aan uit te geven. Ik ga natuurlijk wel wat kleins kopen, ik denk aan een cricketspel en een voetbal ofzo, want dat missen ze daar wel. Maar dit tikt natuurlijk niet echt aan. Mn coordinator gaf aan dat er een jongensweeshuis in de buurt is wat bijna niets heeft. Hij heeft de pater van dat weeshuis gebeld en er was een enorme behoefte aan schoenen voor school. Ik heb geen idee wat dat kost, maar ik ga proberen of ik voor alle jongens een set schoenen en sokken kan kopen. Dit ga ik dan vrijdag bij hen langsbrengen.

Jeej, het is bijna niet te geloven, maar het is EINDELIJK gelukt om wat foto’s te plaatsen!! Ik heb nu een kabeltje kunnen lenen van iemand uit het internetcafe haha! Ik heb vanaf het blog ‘’Indrukwekkend’’ foto’s toegevoegd. Van het womenshelter heb ik niet te veel foto’s kunnen plaatsen ivm privacy van de meiden daar. Maar ik heb zelf meer dan genoeg foto’s en die mogen jullie thuis allemaal zien, maar ik zet ze liever niet op internet. Ik had helaas ook niet het sd kaartje bij me met de foto’s van de school waar we sokken en ondergoed hebben uitgedeeld, maar die volgen hopelijk nog een keer. Voorlopig hebben jullie weer genoeg te lezen en kijken haha!!

Tot snel weer!! Liefs!

  • 19 Augustus 2012 - 12:02

    Sadja:

    Hi Daphne!

    Wat een heerlijk verhaal weer! Als ik het lees hoor ik je het vertellen en de foto's zijn echt heel leuk. Fijn dat het toch is gelukt :)

    Groetjes,
    S & Sadja

  • 19 Augustus 2012 - 12:06

    Leonie:

    Lieve Daf, he, ik ben de eerste zo te zien! Ja fijn he voor je mams, echt goed nieuws! Mooie foto's! He is hier monenteel 38c, dus kan me een beetje invoelen hoe jij het al lange tijd hebt...en dan hebben we hier lekkere ijsjes, douches etc (jaja, ik ben je lekker aan het plagen ;-)) We blijven lekker binnen, dat is nog wel te doen. Nog twee weken, snel gegaan hoor, als je leest wat je allemaal hebt meegemaakt! Geniet nog lekker van de twee weken en kan me voorstellen dat je dan ook echt wel toe bent aan massages en meditaties!! Dag lieverd, groetjes van ons!!

  • 19 Augustus 2012 - 12:57

    Henk En Trudy:

    Hoi Daphne,

    Mama geniet van haar eigen bed en huisje en niet te vergeten "BLONDINE".
    Het gaat goed vandaag ( zondag ) de laatste dag van de penicilline en dan weer wat weerstand opbouwen.
    Het is hier het warmer dan bij jouw HAHAHA echt Nederlands weer maar niet heus.
    Daphne wij zien er al naar uit als je terug komt naar ons landje, geniet nog even en snel tot ziens op Schiphol.
    Je daddy XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX




  • 19 Augustus 2012 - 12:57

    Henk En Trudy:

    Hoi Daphne,

    Mama geniet van haar eigen bed en huisje en niet te vergeten "BLONDINE".
    Het gaat goed vandaag ( zondag ) de laatste dag van de penicilline en dan weer wat weerstand opbouwen.
    Het is hier het warmer dan bij jouw HAHAHA echt Nederlands weer maar niet heus.
    Daphne wij zien er al naar uit als je terug komt naar ons landje, geniet nog even en snel tot ziens op Schiphol.
    Je daddy XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX




  • 19 Augustus 2012 - 16:52

    Vincent:

    Polly!!

    Jeetje wat een verhalen en mooie foto's.
    Je raakt er niet uitgepraat over hahah :)

    En wat gaat de tijd snel, voor je het weet ben je al weer thuis. Ik hoop voor dat het weer een beetje goed valt voor je. Niet te warm en zeker geen regen :)

    tot snel schoonzus :)

  • 19 Augustus 2012 - 17:07

    Alice Blansjaar:

    Hoi Daphne,
    Leuk om die foto's te zien,wij zijn toen ook naar die botanische tuinen geweest en ik herinner mij nog dat er heel veel lange lanen waren en dat er die dag ook veel schoolkinderen waren die de hele tijd liepen te giechelen om ons!Succes met het kopen van die schoenen en sokken voor de kinderen van het weeshuis,ze zullen er zeker blij mee zijn,doei!!!



  • 20 Augustus 2012 - 15:56

    Meryem:

    Hoi Daphne,

    Wat een leuke verhalen en foto's. Je vermaakt je prima zo te lezen. Nu nog genieten van je Body and Mind week. Je komt helemaal ZEN terug in Nederland.

    Tot snel.

    XMer

  • 21 Augustus 2012 - 14:06

    Zussie:

    HoiHoi. Nog 11 nachtjes slapen, waarvan 2 in een lekker luxe hotel ;) Hopelijk ;) haha
    Nog even de laatste paar dagen leuke en mooie dingen doen want het zit er al bijna op. Als het goed is kan je de laatste 2dagen lekker relaxen en internetten, alles bijwerken en opschonen :)
    Dikke kus van mij

  • 21 Augustus 2012 - 14:13

    Rina Oudshoorn:

    Hoi Daphne,

    Ik ben zo blij voor jullie allemaal dat het beter met je moeder gaat en hoop dat jij de resterende tijd in Sri Lanka nog volop kan genieten van alle indrukwekkende ervaringen.
    Jij hebt weer heel wat meegemaakt met die honden en die vervelende jongens.
    Gelukkig zijn er veel meer positieve ervaringen, zoals de waardering voor het les geven.
    De foto's zijn weer prachtig en wat waren de tasjes leuk verpakt en ook de Nederlandse maaltijd zag er goed verzorgd en gezellig uit.
    Heel veel succes met de inkopen voor het weeshuis en laat je maar goed verwennen tijdens de welverdiende, ontspannende laatste week in Sri Lanka.

    Groetjes van Peter en Rina

  • 22 Augustus 2012 - 19:24

    Leanne:

    Echt super om te horen dat het beter gaat met je moeder en dat ze in ieder geval thuis zit. Een hele geruststelling! En ook heel fijn om te horen dat je het nog steeds zo naar je zin hebt! Echt onvoorstelbaar hoeveel verschillende dingen jij daar hebt mogen doen. Olifanten verzorgen, kledingsetten samenstellen en lesgeven aan monniken, hoeveel mensen kunnen dat nou zeggen? Pas je wel een beetje op voor die enge mannetjes en hongerige honden. Je hebt gelijk, ik was waarschijnlijk in een boom geklommen. Of had heel stevig jouw handje vast gehouden, totdat die blauw zag :P. Heel veel plezier nog met het lesgeven. Voor je het weet is het voorbij en komt de laatste uitdaging. Mediteren op het strand en fijngeknepen worden tijdens masages :) Ik probeer je snel weer te bellen! Liefs

  • 22 Augustus 2012 - 19:31

    Leanne:

    P.s. Heb echt genoten van je foto's! Leuk dat het is gelukt om nog wat op internet te zetten.

  • 23 Augustus 2012 - 13:12

    Nel Proost (Jacobs):

    Daphne

    ik heb helaas niet eerder kunnen reageren. ben vrij laat je berichten gaan lezen. maar wel waanzinnig genoten van al je avonturen daar.
    Doet me iets aan India denken. geweldig in 1 woord.
    geniet nog van je laatste dagen.
    en ik kijk nog uit naar je laatste berichtjes.
    bedankt voor je gezellige gebabbel en dat je "ons" geld daar zo goed heb kunnen besteden.

    groet
    nel Proost

  • 24 Augustus 2012 - 10:46

    Marjelle:

    He Daph,
    Wat een verhalen zeg, super gaaf. Wat prachtig om dit allemaal mee te maken en te kunnen doen voor al die mensen.............Heb in 1 keer alles gelezen, want ben de afgelopen weken niet echt aanwezig geweest hier :-)
    Fijn dat je moeder weer thuis is, zal een hele geruststelling zijn. Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Katugastota

Sri Lanka

Recente Reisverslagen:

03 September 2012

Thuis!

31 Augustus 2012

ZEN

28 Augustus 2012

Kippenvel...

25 Augustus 2012

Afscheid :S

19 Augustus 2012

Nog 2 weken...
Daphne

Actief sinds 08 Sept. 2011
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 882161

Voorgaande reizen:

08 April 2016 - 15 Mei 2016

Australië

08 November 2013 - 03 December 2013

Vietnam-Cambodja

07 Juli 2012 - 01 September 2012

Sri Lanka

10 September 2011 - 03 Oktober 2011

Zuid-Afrika, Namibië, Botswana en Zambia

Landen bezocht: