Dubbel gevoel... - Reisverslag uit Katugastota, Sri Lanka van Daphne - WaarBenJij.nu Dubbel gevoel... - Reisverslag uit Katugastota, Sri Lanka van Daphne - WaarBenJij.nu

Dubbel gevoel...

Blijf op de hoogte en volg Daphne

16 Augustus 2012 | Sri Lanka, Katugastota

Hallo allemaal,

Deze week ben ik (zoals verwacht) begonnen met Engelse les geven in het dorp. Heel leuk, het is op zo'n 5 minuten afstand van het vrijwilligershuis en ik loop er naar toe via een modderpaadje dwars door het rijstveld. Bij een moslimfamilie thuis geef ik les aan de kinderen van die familie en kinderen uit het dorp. Er zit ook een lerares bij die zelf Boeddhism en Sinhala geeft. De kinderen en lerares kunnen zelf redelijk goed Engels. Ze gaan allemaal naar school, maar willen op deze manier graag hun Engels verbeteren. Ik ben deze week dus weer op pad gegaan voor de nodige lesmaterialen en heb een goed boek gevonden over de grammatica, dus dat ben ik hen nu aan het leren. Even wennen, want ik weet vaak zelf ook niet meer precies hoe het ook alweer in elkaar zat, maar het is heel leuk om te doen. We oefenen ook veel met lezen en proberen met spelletjes ook hun spraak te verbeteren. Maandag ben ik daar alleen gestart, maar sinds dinsdag ga ik samen met een Duits meisje. Ik ben vanaf dinsdag haar gaan vergezellen op haar project bij 7 jonge monniken (11, 12 jaar) in een tempel. Daar geven we ook Engelse les, maar hier is het niveau precies tegenovergesteld. De monniken gaan niet naar school en spreken werkelijk geen woord Engels. Voor hen hebben we boekjes gevonden die echt bij het begin beginnen, bijv. per letter van het alfabet lijntjes trekken en de letters zelf schrijven om het zo goed aan te leren. Super leuk om te doen. We kunnen nu deze projecten samen combineren, omdat de ene vroeg in de ochtend is en de andere smiddags. En het is ook veel leuker om samen de les te geven. Zowel bij de familie als in de tempel krijgen we regelmatig eten te proeven. Het ene heel lekker, het andere erg apart, en ik heb ook 1 keer compleet in de fik gestaan, zo scherp was het haha. Hopelijk kan ik volgende week deze projecten ook blijven doen. Bij de familie thuis zijn wel eerder een paar vrijwilligers geweest, maar de monniken zijn wij nu de eersten. Dat is zo'n groot verschil met de andere projecten. Ze willen zo graag leren en zijn blij met alles wat we doen. Echt heel leuk dus en dankbaar werk! En dan de boekjes, stickers, stempels, ze kijken hun ogen uit!! En het helpt heel goed om hen onbewust ook nog extra dingen te leren!

Ik heb het hier dus nog helemaal naar mn zin. Ik voel me op dit moment wel een beetje dubbel door wat tegenslagen deze week. De meesten van jullie weten het waarschijnlijk wel, maar sinds afgelopen zaterdagavond is mn moeder opgenomen in het ziekenhuis met een tia, een blaasontsteking en een longontsteking. Ze ligt nog wel in het ziekenhuis en het gaat al stukken beter met haar, maar helemaal gerust zit ik hier niet meer. Ik voel me heel onmachtig op 10.000km afstand, maar ik weet ook dat ik in NL ook niets kan doen. Maar het is gewoon niet fijn om niemand te kunnen steunen en de afstand voelt nu 10x zo ver! Daarnaast zijn er in de afgelopen weken ook heel veel vrijwilligers waar ik goed mee op kon schieten naar huis gegaan. Het verbaast hoe snel je ''gehecht'' raakt aan anderen en als dan iedereen continu weggaat, is dat best lastig. Vooral ook omdat zij dan de laatste dagen bezig zijn met spullen pakken, praten over de ontvangst op Schiphol, wat zij als eerste in NL gaan doen (geheel logisch), maar daardoor denk je er zelf ook meer aan, terwijl ik nog niet weg ga. En dan komt de heimwee... Maar goed, als het met mn moeder maar beter blijft gaan, dan komt het hier ook goed!! En ik heb gisteren heel fijn met 2 vriendinnen gebeld en dat heeft me enorm goed gedaan! Meiden, bedankt, heel lief, super! :-) Komt helemaal goed! Ik vind mn project nu in ieder geval heel leuk en ik heb nog genoeg plannen voor de komende dagen en weekenden. Zo zijn we voor zaterdag bezig een tour te bedenken naar Anuradhapura. Een oude stad vol ruines, enorme boeddhabeelden, een enorme stupa enz. Leuk! :-)

Zoals jullie merken heb ik tot nu toe veel goeds kunnen doen met het ingezamelde geld. Ik heb nog wat over, en ik weet zeker dat ik daar ook een mooie bestemming voor zal vinden. En ik heb iedereen verteld dat het van heel veel mensen in NL afkomstig is. Een en al dankbaarheid!! God bless you all! ( ik geef het maar even door ;-))

Hopelijk weer tot snel!! Jullie reacties waren weer erg leuk om te lezen! Krijg ik jullie geemotioneerd? Wow! Stuti!!

ps: ik zat de vorige keer helemaal klaar in het hotel met mn 10 dollar en mn tablet met alle verkleinde foto's, en ja raad het al, er was een probleempje met wifi (ach het zal eens niet in Sri Lanka hihi). Ik ga zo een nieuwe poging met een wifi verbinding in een internetcafe, duimen dus!! :-)
5 minuten later toegevoegd: ''sorry madam, we have a problem with wifi till the end of the month'' grrrrrrrrrrrrrr, de foto's laten dus nog even op zich wachten, snif :-(


  • 16 Augustus 2012 - 12:59

    Linda 3:

    Hallo Daphne,
    Het bericht van je moeder was even schrikken voor mij, ik wist het nog niet! Dat het al stukken beter gaat met haar zal je goed doen, maar dat je zo ver weg bent is niet fijn, dat begrijp ik heel goed! Even over de engelse les, heb je nog iets aan de stempeltjes? Ontzettend fijn dat je zoveel goeds kunt doen met het ingezamelde geld. Ik ben zo benieuwd naar je ongetwijfeld weer fantastische foto's. Nog een paar weekjes.....
    liefs en veel sterkte, Linda

  • 16 Augustus 2012 - 13:51

    Henk En Trudy:

    Hoi, Daphne met mama gaat het de goede kant op.
    Nog even volhouden daar !!!! het komt allemaal goed !!
    Leuk van dat les geven bij de monniken, ik kan ook wel les gebruiken haha.
    Daphne geniet nog daar nog even voor je er erg in hebt is het voorbij, doei.

  • 16 Augustus 2012 - 20:36

    Alice Blansjaar:

    Hoi Daphne,
    Gelukkig dat het weer iets beter gaat met je moeder,ik kan mij voorstellen dat je het liefst op die momenten bij je familie wilt zijn en dat je je onmachtig voelt zo ver weg maar straks kan je het allemaal inhalen hoor!!! Fijn dat je ondanks alles toch zo positief door blijft gaan zoals bij die jonge monniken,daar kom je normaal toch nooit?Je doet fantastisch werk en fijn dat ze het ook zo waarderen want geld geven is iets heel anders dan werkelijk iets kunnen betekenen voor al die mensen zoals jij doet,koppie op hoor!!!!
    Doei!!!

  • 16 Augustus 2012 - 21:15

    Joke:

    Lieve Daphne,

    nu ik heb gelezen dat je het van mamma weet kan ik je tenminste weer gewoon een mailtje sturen. Ik heb net pappa gebeld en kreeg te horen dat als het gaat zo als het nu gaat mamma waarschijnlijk morgen naar huis mag en dat is voor jou dan ook een hele geruststelling. Wat ben je toch met inspannend maar wel dankbaar werk bezig. Ik zie je al zitten tussen de monnikjes.
    Ja en als ik dan lees over heet eten, dan ben je thuis toch al wat gewend, maar was het heter dan pappa wel eens maakt?
    Wat is het toch fijn hè Daphne als je zoveel waardering krijgt voor alles wat je doet, geweldig.
    Kijk elke keer weer uit of er tussen mijn mailtjes wat van jou bij zit. Daphne je kan nu weer verder, ik zal niet zeggen zonder zorgen over mamma, maar dat het beter met gaat zal je zeker goed doen!
    Daphne heel veel lieve groetjes van mij!

  • 16 Augustus 2012 - 22:29

    Leonie:

    Lieve Daf, ik kreeg gisteren een mail van Mayke over je moeder. Gelukkig gaat het steeds beter met haar maar kan me voorstellen dat het heel moeilijk voor je is op dit moment. Gelukkig kun je makkelijk contact houden met het thuisfront! Wat doe je toch ook hier weer goed werk meis! Gelukkig heb je nog geld over voor dit project, wat ze ook al weer goed kunnen gebruiken. Kun je nog even je reknr aan ons doorgeven? Hier alles goed. Vandaag het zwembadje opgezet want het wordt alleen maar warmer ;-)) Jongens gaan goed op school en ons meiske blijft om op te vreten, we kijken er erg naar uit om jullie weer te zien!! Nou lieverd, hou je taai, geniet lekker van je kinders en monniken en we zien je gauw weer! Liefs van ons vijfjes xxx

  • 17 Augustus 2012 - 15:10

    Sadja:

    Hi Daphne,

    Ik snap je heimwee heel goed, maar eenmaal terug is ook niet alles hoor :P
    Ik zou al wel weer daar willen zijn!
    Algelopen week de film gezien van het weggeven van de pakketjes op de school samen en dat is echt heel grappig geworden!

    Ben benieuwd naar je foto's!!

    Hopelijk gaat alles goed met je moeder en kan je gauw weer volop genieten van het daar zijn

    Groetjes!
    S & Sadja

  • 19 Augustus 2012 - 09:24

    Annemarie Villasenor Redondo:

    hoi Daphne, allereerst wil ik je veel sterkte wensen met je moeder. Doordat ik een aantal jaar in het buitenland heb gewoond weet ik wat het is om ver weg te zijn en je ongerust te maken over het thuisfront. Ik hoop dat ze snel weer hersteld, want het nogal een lijstje wat je opsomt! Ook het gevoel van heimwee wat je bekruipt als er steeds weer mensen weggaan is niet leuk. Maar hou voor ogen dat datgene wat je meemaakt 'once in a lifetime' is. Weinig van ons hebben zo'n ervaring meegemaakt en in mijn ogen ben je een van de stoerste meiden die ik ken! Ik moest erg lachen om je lijstje van vorige keer. Er is 1 punt waarop ik je al ruim verslagen heb: de kakkerlakken (van die hele grote). Ik heb er hier (in Spanje!) al minstens 10 in de keuken gezien, brrrrrrrr. Daphne, ik wens je nog heel veel leuke ervaringen toe voor de komende tijd en Voor je het weet zie je al je saaie collega's weer ;). Een dikke knuffel vanuit Spanje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Katugastota

Sri Lanka

Recente Reisverslagen:

03 September 2012

Thuis!

31 Augustus 2012

ZEN

28 Augustus 2012

Kippenvel...

25 Augustus 2012

Afscheid :S

19 Augustus 2012

Nog 2 weken...
Daphne

Actief sinds 08 Sept. 2011
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 882179

Voorgaande reizen:

08 April 2016 - 15 Mei 2016

Australië

08 November 2013 - 03 December 2013

Vietnam-Cambodja

07 Juli 2012 - 01 September 2012

Sri Lanka

10 September 2011 - 03 Oktober 2011

Zuid-Afrika, Namibië, Botswana en Zambia

Landen bezocht: