Eerste indrukken - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Daphne - WaarBenJij.nu Eerste indrukken - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Daphne - WaarBenJij.nu

Eerste indrukken

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

10 November 2013 | Vietnam, Hanoi

Hallo allemaal,

Hier het eerste berichtje vanuit Vietnam. :-)
We hebben goede vluchten gehad, maar veel lichte turbulentie, en kwamen zonder een minuutje slaap wel redelijk gaar aan. Vlak voor de landing zag ik buiten onweersbuien. Zonder donder was het minder eng dan thuis. ;-) Het was echt super mooi om te zien. Het was pikkedonker buiten en je zag om de paar minuten in de verte alle wolken verlicht worden. Echt heel cool. Iets minder was het, toen we met de landing in een onweersbui terecht kwamen. Dit was best eng. Omdat we aan het landen waren, mochten de raamschuifjes niet naar beneden. Nou ik heb mn ogen maar dicht gedaan ;-) Op de airport gelijk gepind en toen in een uurtje naar Hanoi City. Ook gelijk even kennis gemaakt met de reisbegeleider en de groep, maar aangezien iedereen behoorlijk gaar was kwamen we niet veel verder dan handjes schudden. Onderweg gelijk een eerste indruk van Hanoi. De hoofdstad, groot, heel veel scooters, maar ontzettend schoon en vele zichtbare Franse invloeden. De huizen zijn hier allemaal redelijk hoog en heel smal en diep. Dit komt omdat er vroeger belasting bepaald moest worden voor elke meter in de breedte. Nu is dat niet meer. Na een douche en een powernap van een half uur zijn we met de groep een rondje gelopen naar een groot meer in de stad en hebben daarna een hapje gegeten. Lijkt een gezellige groep, redelijk gemixt gezelschap. Na 36 uur op te zijn geweest, lag ik savonds eindelijk in een bed. En drie keer raden, klaarwakker! Echt bizar, bijna vierkante ogen hebben, voeten die door het lange reizen zijn opgezwollen en een lichaam hebben wat helemaal gaar is, maar een hoofd dat vrolijk verder maalt.I love jetlags NOT! Uiteindelijk wel in slaap gevallen en nog 4 keer wakker geworden en toen was het ineens zondag. Vandaag waren we ''vrij'' en zijn we lekker met zn drieen de stad in gegaan. Eerst zijn we naar een etnologie-museum geweest over de verschillende etnische groepen in Vietnam. Inclusief een vreemde hoek met sexuele voorlichting voor jongeren. ;-) Daarna zijn we naar een tempel van de literatuur gegaan waar vroeger de universiteit was. Mooie omgeving, alleen regende het al heel de ochtend en ook daar, waardoor mooie foto's maken niet echt lukte helaas. Met de reisgids in de hand zijn we naar lunchtentje gelopen wat gerund wordt door (ex)straatkinderen. De kinderen worden opgeleid en runnen het restaurant. Alle opbrengsten gaan naar het goede doel. Een mooie gedachte en heerlijk eten. Ik heb er ook nog wat gekocht waarmee het doel gesteund wordt, maar dat ontdekken sommigen later. ;-) Toen het eindelijk droog was, hebben we nog lekker rond het meer gelopen, een simkaartje gekocht en boodschapjes ingeslagen. Echt zo grappig, door heel de stad zie je ontzettend veel jongeren die hele fotoshoots maken van elkaar. Nepbloemen, waaiertjes, verschillende outfits, alle komt er aan te pas. Nu even een berichtje naar huis typen, straks lekker douchen en koffer reorganiseren en dan een rustige avond om hopelijk op tijd naar bed te kunnen en dan wel goed te slapen.

Misschien hebben jullie het al gehoord, maar er is een flinke tyfoon die begonnen is bij de Filipijnen op weg naar Vietnam. En niet zo'n kleintje ook, er zouden al meer dan 10.000 doden zijn. Morgen zouden wij naar Halongbay gaan, waar we op de boot zouden slapen. Hoogstwaarschijnlijk gaat dit niet door. Het is nog niet definitief gecanceld, maar de laatste berichten zijn niet goed. Begrijp me niet verkeerd, het is natuurlijk heel erg voor alle slachtoffers ed., maar ik zou echt ontzettend balen als dat niet doorgaat. :-( Het is een ontzettend mooi natuurgebied en voor mij 1 van de 2 hoogtepunten van de reis. Maar goed, het is nog even afwachten. We wachten op bericht van de lokale autoriteiten. Duimen dat de tyfoon afbuigt en liever nog, geheel verdwijnt.

Ik hoop dat met jullie alles oke is. Mijn Vietnamese nr is: 0084-1238427048. Tot blogs!

Liefs Daphne

• 10 November 2013 - 12:30

Arjan:

Hi Daffy,
    Spannende verhalen hoor. Zou idd jammer zijn als die bootreis wordt geannuleerd, ik duim voor je dat de tyfoon afzwakt. Leonie hebben in de Filipijnen ook wat (veel kleinere hoor) tyfoons meegemaakt, en we moesten daar altijd erg lachen om hoe dat daar werd uitgesproken: Tiepoen, tiepoen...!
    En als je niet kunt slapen, moet je misschien wat minder denken aan die interessante hoek in dat etnologiemuseum... Denk aan wat je collega-ambtenaren overdag meestal doen :-)
    Veel plezier verder, en waai vooral niet weg.
    Kus, Ar.

• 10 November 2013 - 13:47

Alice:

Hoi Daphne,

Leuk om weer mee te gaan genieten van je reis ook al moet je nog een
    beetje bij slapen het zal vast wel een prachtige reis gaan worden!
    Hopelijk gaat de bootreis wel door want het is daar zo mooi!
    Veel plezier en geniet maar fijn!

Groetjes van Alice.

• 10 November 2013 - 13:51

Joke:

Hoi Daphne,

Zo kort weg en al zoveel meegemaakt. Ik hoop dat je je slaap een beetje inhaalt. Ik duim natuurlijk ook dat de bootreis door kan gaan. Ja het is wat hoor, al zoveel slachtoffers. Hopelijk verdwijnt die tyfoon snel.
    Daphne geniet en liefs van Joke

• 10 November 2013 - 16:31

Leonie:

He lieverd, zorg jij maar dat je veilig bent!! Hopen met je mee dat de nacht op de boot doorgaat. Leuk je verhalen weer te lezen, we genieten met je mee!! Hier alles goed, rustiger weer dan bij jou ;-) Dikke knuf van ons vijfjes (nu even met zn zevenen!), liefs, Leonie

• 10 November 2013 - 19:40

Leanne:

Eén dag in Vietnam en gelijk ingezet voor het goede doel. You go girl! ;)
    Die boot klinkt top, maar ik zie je toch graag in levende lijve terug! Doe je een beetje voorzichtig?
    Geniet van je vakantie! Zet wat jongeren op de foto! En die gemiste uurtjes slaap kan je inhalen als je weer in Nederland bent ;)

• 11 November 2013 - 09:19

Mayke En Vincent:

Heej pollie,
    Dat is raar vin en ik hadden een berichtje geplaatst maar ik zie hem niet terug :(
    Helaas is de boottocht gecanceld, maar liever dat, dan dat je, je onveilig voelt en aan je lot bent overgelaten.. Hopelijk krijgen jullie een leuke vervanging !
    Dikke kus van ons