Introductieweek voorbij, olifantjes Here I come ! - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Daphne - WaarBenJij.nu Introductieweek voorbij, olifantjes Here I come ! - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Daphne - WaarBenJij.nu

Introductieweek voorbij, olifantjes Here I come !

Door: globetrotterdaphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

14 Juli 2012 | Sri Lanka, Kandy

Hallo allemaal,

Daar ben ik weer! Waar was ik ook alweer gebleven.... oh ja... de kookles! Voordat we met de kookles begonnen hebben we met de groep nog even gerelaxed bij het zwembad. Nu denken jullie misschien, wat een zwembad? Hihi, maar daarvoor lopen we 10 minuutjes naar een 5 sterren resort en mogen we voor een paar rupees gebruik maken van het zwembad haha. En de douche is daar heerlijk en warm! :-) Van Mohan (de man die alles in ons huis regelt) hebben we kookles gehad. We hebben rijst met curry gemaakt, uiteraard! ;-) Oh ja en nog een spicy peperprutje. Ongelooflijk voor dat prutje hebben we ongeveer 30 groene pepers nodig. De curry bestond voornamelijk uit aubergine met een hoop kruiden. De les was heel leuk! Het eten smaakte uiteindelijk niet zo geweldig, maar ik weet niet of dat door ons kwam haha ;-)

De volgende dag zijn we naar een edelstenenmuseum geweest en daarna heb ik geshopt voor zo'n harembroek. Ik hoorde namelijk dat ik bij het olifantenproject 3 keer per dag de rivier in moet om de olifanten te wassen, dus een broek extra leek me geen overbodige luxe. De broeken in de winkel vielen een beetje tegen en nu heb ik stof gekocht waar een meisje (die het superleuk vind om kleding te maken) een broek van gaat maken! haha echt zo grappig! ik ben benieuwd hoe het wordt! Verder hebben we die dag ook nog een theefabriek bezocht (45 min verderop). Op de terugweg ontstond er wat paniek omdat er 1 meisje was achtergebleven. Onze gids stapte uit de bus om terug te gaan en wij zouden blijven zitten tot we in Kandy waren. Maar toen kregen we ineens een telefoontje van haar dat we direct allemaal de bus uit moesten. Tja en daar stonden we dan langs de weg. Er ontstond nog net geen file, maar we hebben wel indruk gemaakt op het voorbijkomende verkeer haha. Toen we onze gids weer een de telefoon hadden en we probeerde uit te leggen waar we stonden zei ze dat ze daar al voorbij was dus dat we maar een bus moesten aanhouden om in Kandy te komen. Dus wij zwaaien bij de eerste de beste bus, stappen in, en we zien we daar onze gids met het achtergebleven meisje. Oh het wat zoo grappig!

Op vrijdag zijn we een berg opgeklommen om bij een enoprm wit boeddha beeld te komen wat je overal in de stad kunt zien. Het was een hele steile weg, maar het uitzicht boven was fantastisch!! Je kon ook nog op het beeld zelf klimmen en vanuit daar was het pas echt super. Op het beeld, met een prachtig uitzicht over de stad, een heerlijk frisse wind zonder uitlaatgassen en er hing zo'n vredige sfeer. Ik heb tot nu toe geluk gehad dat ik steeds sokken bij me had, want bij elke tempel moet je je schoenen uit. En waar we af en toe doorheen lopen... laat ik het er maar op houden dat ik blij was met mn sokken! :-) Vervolgens gingen we lunchen bij een lokaal indiaas restaurentje. Nou Lin, ik geef toch de voorkeur aan het curry house in DH! :-) We kregen een stuk folie waar we een halve soort pannenkoek op kregen met een schep currysaus. De pannekoek was allen wat zurig en het eten met handen vond ik nu ook niet zo'n succes aangezien het zweet bij iedereen van het lijf gutste en je handen daar wassen niet echt uitnodige en we dus waren aangewezen op onze handzeep. 's Middags zijn we nog naar een batikfabriek en woodcarvin geweest, maar dat was niet heel anders dan in Indonesie. De ayurvedische voetmassage beviel heel wat beter, heerlijk! :-)

En dan gisteren... wat een superleuke dag was dat!! Met 5 meiden hebben we een trip gemaakt naar Sigiriya. Onderweg zijn we gestopt bij een Spice Garden. De kruidentuin was nog niet eens zo bijzonder (die heb ik ook al vaker gezien), maar we hadden zo'n enthousiaste gids, daar werd iedereen vrolijk van. Hij kon de kruiden in allerlei talen benoemen. We mochten van alles proeven, van kruidenthee, tot een kardemonzaadje, tot warme chocomelk me rode banaan (heerlijk!). Daarna liet hij allerlei producten zien die daar gemaakt werden. Smeerseltjes tegen migraine, spiercremes, gezichtscremes enz. En toen kwam het leukste gedeelte, we kregen onverwachts daar ook een massage. Ik koos dit keer voor een nekmassage, maar mn gezicht, armen en hele rug werden ook meegenomen, zo grappig, maar vooral erg relax!!! Het was zo lollig, we zaten alle 5 op een rijtje op bankjes en daar werden we door elkaar gehusseld en geknepen! Onderweg naar Sigiriya reden we langs een paar mensen die stonden te dansen op muziek. Maar we hing ook een jongen aan een boom die was vastgemaakt met haken door zn rug en kuiten. Echt gruwelijk om te zien, maar hij zou niets voelen omdat hij helemaal in tranche was. Wat er precies ''gevierd'' werd weten we (nog) niet omdat onze gids geen Engels sprak, maar is een Hindoe ritueel. En toen kwamen we bij Lions Rock. Een enorme rots die je via trappen kunt beklimmen. Het was echt bloedheet en het tijdstip van de dag om te gaan klimmen was ook niet heel bijdehand uitgekiend (half 1), maar met een flinke voorraad aan water in onze tassen, petjes op en paraplus open tegen de zon begonnen we aan de klim. Nog even afgezien van het conditieprobleem was de tocht ook best vaak eng. Wiebelige wenteltrappen, hele schuine treden enz. Na iets meer dan een uur waren we boven. Oh ja ik vergeet nog te vertellen dat we ergens midden op een wiebelbrug ineens iemand schreeuwen ''down'' en ''still''. Er kwam een hele zwerm bijen langs die de dagen ervoor mensen hadden aangevallen. Ik vroeg me op dat moment wel even af waarom ik daar gehurkt op een wiebeltrap op bijna 2000 meter hoogte aan het doen was. Maar na 1265 treden maakte het uitzicht op de top werkelijk alles goed! Ohh wat was het daar mooi!!! Het was heel helder weer en waar je ook keek, alles leek wel jungle, zo groen!! En prachtig! :-0 De tocht naar beneden ging gelukkig een stuk sneller en dat was maar goed ook want ik hoorde in de verte onweer. Eenmaal bij het busje begon het keihard te regenen. Zo hard dat het binnen in het busje ook regende :-S Nog even gestopt bij een tempel en toen naar huis. Thuis nog lekker lang nagekletst met iedereen. Wat een voldaan gevoel en een super dag was het!

Nu ben ik weer even in het centrum van Kandy. Pinnen, supermarkt, internetten, simkaart opladen, kaarten posten enz. Vanmiddag vertrek ik naar eht olifantenproject. We zijn daar met 7 vrijwilligers. De verhalen die we tot nu toe hebben gehoord zijn best wel tegenstrijdig. Maar ik ga gewoon kijken wat mijn eigen gevoel daar is. Ik snap best dat ze de dieren onder controle moeten houden door soms gebruik te maken van de lange stokken met haken eraan, maar dat doen als de olifant stil staat, lijkt me niet helemaal de bedoeling. Ik ga het wel zien en zal extra lief voor de olifanten zijn. We hebben al gehoord dat het heel hard werken wordt, omdat er ook 1 olifant ziek is en extra verzorging nodig heeft. We slapen in een hotel, dus ben benieuwd of er iets meer luxe is dan in het vrijwilligershuis.

Met het ingezamelde geld heb ik trouwens net de eerste spullen gekocht. Ik heb een taalboekje gekocht met Engels-Singalees en een set kaarten waarop allerlei dingen staan afgebeeld en waar dan ook de Singalese letters (soort Arabische krulletjes), Engels en geschreven Singalees bij staan. Hopelijk kan ik daarmee werken bij het vrouwenopvanghuis. De taalniveau schijnt daar heel erg laag te liggen en ze zouden ''I like it'' niet snappen, dus hopelijk kom ik hiermee iets verder. We krijgen zelf bij het olifantenproject ook nog Singalese les en les in de woorden die ze gebruiken om de olifanten commando's te geven. Hihi, ben benieuwd of de olifanten ook naar mij gaan luisteren.

Nou zoals jullie kunnen lezen is het de eerste week behoorlijk druk geweest. In het begin was het echt even zoeken om een draai te vinden hier, maar dat is aardig gelukt. Het verkeer blijft een grote chaos (het verbaast me nog steeds dat we geen ongeluk hebben meegemaakt of gezien, zo erg is het), het stinkt overal, het eten is totaal anders, het is werkelijk bloedheet maar het begint echt te wennnen. Ik voel me goed! Helaas ondanks alle voorzorgsmaatregelen wel zonneallergie, maar goed, als dat alles is. haha Nu kijk ik er vooral naar uit om aan het werk te gaan! Ik ben zo benieuwd!

Hopelijk tot snel!! En bedankt voor alle reacties, super leuk om te lezen!! :-)

Ayubowan!

  • 15 Juli 2012 - 07:13

    Leanne:

    Haha, ja het zal wel weer een hele cultuurshock zijn. Al ben je inmiddels wel wat gewend, toch? Jullie worden in ieder geval bezig gehouden, dus veel tijd om na te denken zal je niet hebben. Geniet ervan, en ik hoop dat de olifanten je verwachtingen overtreffen :)

  • 15 Juli 2012 - 13:52

    Henk En Trudy:

    Hoi Daphne,
    Wat een leuk verslag heb je geschreven.
    Na deze week van verkennen lekker naar de olifanten ben benieuwd hoe het daar zal zijn.
    Hier gaat alles zo zijn gangetje het weer is pet regen en nog eens regen.
    Vandaag met Mayke en Vinny een bakkie gedaan.
    Groetjes van ons alle en natuurlijk een poot van RODY.
    Doei lieverd XXXXXXXXX

  • 15 Juli 2012 - 15:24

    Leonie:

    He meis, wat een super leuk verhaal weer, we kunnen ons helemaal inleven in je belevenissen! Heel veel plezier bij de olifanten, verwen ze maar lekker en geef ze een knuffeltje van ons ;-)) Je mag nog wat geld bijtellen, storten we binnenkort (waren we nog niet aantoe gekomen). Super wat je daar gaat doen hoor, ben echt trots op mn nichtje!! Liefs van ons vijfjes, Leonie

  • 15 Juli 2012 - 19:25

    Alice Blansjaar:

    Hoi Daphne,
    Wat heb je al veel mee gemaakt en het moet eigenlijk nog gaan beginnen!
    Leuk dat je nu naar de olifanten opvang toe gaat, ben benieuwd of die ene gehandicapte olifant nog in de groep is.Veel plezier,doei!!!


  • 16 Juli 2012 - 05:49

    Linda 3:

    Hoi Daf, het is weer geweldig om al je belevenissen te lezen en ik kijk uit naar je olifantenavonturen. aanstaande donderdag ga ik naar het Curry House, ik zal aan je denken...

  • 16 Juli 2012 - 08:07

    LINDA!:

    Hoi Lieverd,

    Wat een leuk verhaal! Wanneer je terug bent gaan we weer lekker naar het curry house en de griek!! Zaterdag met Mayke naar de plantenhal geweest. Leuke planten gekocht en nu maar hopen dat ze het overleven. Heel veel plezier bij de olifanten. xx Lin

  • 17 Juli 2012 - 13:24

    Annemarie Villaseñor:

    Hoi Daphne,

    Ik lees tussen de regels door dat je je werk en de lieve collega's errug mist ;) Geintje! Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Ik kan me er nauwelijks iets bij voorstellen hier in de stortregen (en geen tropische zoals daar). Zijn er dingen die je heel erg zijn meegevallen/tegengevallen? Ik kijk uit naar je olifantenverhalen. Veel plezier en groetjes vanuit het altijd winderige Rijswijk! :)

  • 17 Juli 2012 - 19:40

    Joke:

    Lieve Daphne, wat interressant omdat allemaal te lezen wat je al zo hebt meegemaakt. Een heleboel dingen zijn ook wel spannend zeg. Ik vind het nog steeds heel dapper dat je dit allemaal onderneemt. Ik kijk al weer uit naar je volgende verslag. Heel veel succes met alles en veel liefs van Joke

  • 18 Juli 2012 - 17:37

    Rina Oudshoorn:

    Jij hebt zeker al heel wat meegmaakt, ook minder leuke dingen zoals dat Hindoe ritueel met die jongen die aan de boom was vastgemaakt. Lijkt mij vreselijk om te zien maar ook veel gelachen o.a. om het zoekgeraakte meisje en wat een conditie zal jij hebben opgebouwd met al die traptreden. En dan die kookles, de harembroek die speciaal voor jou wordt gemaakt en Singalese lessen volgen. Echt geweldige herinneringen.
    Blijf genieten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Kandy

Sri Lanka

Recente Reisverslagen:

03 September 2012

Thuis!

31 Augustus 2012

ZEN

28 Augustus 2012

Kippenvel...

25 Augustus 2012

Afscheid :S

19 Augustus 2012

Nog 2 weken...
Daphne

Actief sinds 08 Sept. 2011
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 882125

Voorgaande reizen:

08 April 2016 - 15 Mei 2016

Australië

08 November 2013 - 03 December 2013

Vietnam-Cambodja

07 Juli 2012 - 01 September 2012

Sri Lanka

10 September 2011 - 03 Oktober 2011

Zuid-Afrika, Namibië, Botswana en Zambia

Landen bezocht: