Perahera! - Reisverslag uit Kegalle, Sri Lanka van Daphne - WaarBenJij.nu Perahera! - Reisverslag uit Kegalle, Sri Lanka van Daphne - WaarBenJij.nu

Perahera!

Blijf op de hoogte en volg Daphne

28 Juli 2012 | Sri Lanka, Kegalle

Ayubowan!

Daar ben ik weer! Dit keer in een internetcafe waar elk moment internet kan uitvallen... :-(

De laatste dagen bij Commely hebben we nog een hele berg met nieuwe medicijnen klaar gemaakt. En voor de rest hebben we haar zo goed mogelijk verzorgd met heel veel fruit en water. Echt zo lief, de eerste keer dat we haar fruit gaven duurde het wel even voordat ze het door had, maar op de laatste dag herkende ze ons (of beter gezegd het fruit) direct. Na het eerste stukje fruit bleef ze met haar slurf recht vooruit vragen om meer. Eht leuk, het gaf een goed gevoel dat we haar in ieder geval nog extra vitaminen hebben kunnen geven en nu maar hopen dat ze het red. Ze heeft van haar mahout (verzorger) op onze laatste dag nog een speciale behandeling gehad. Hij maakte een steen echt bloedheet, deed daar kruiden omheen en wikkelde dat in een doek. Vervolgens hield hij die hete steen (waar de rook vanaf kwam) steeds tegen haar been. Voor Commely was het heel pijnlijk, want ze bleef continu met haar poten trappen. Heel zielig om te zien, maar hopelijk heeft het effect.

Gistermiddag zijn we weer terug gegaan naar het vrijwilligershuis in Kandy. Jeetje wat een drukte!!! Echt een gekkenhuis met zo'n 35 meiden in een huis!! Ik verlangde gelijk terug naar ons chille en rustige hotel in Kegalle. We hebben met onze coordinator gesproken over onze ervaringen bij het olifantenproject. Een groot deel van ons geld dat we voor de reis betaald hebben, zou direct naar de olifanten gaan, maar daar geloof ik niets van. Ze kopen niet eens fruit voor de olifanten! Hij gaat nu regelen dat er vanuit de organisatie nog een arts naar Commely gaat kijken.

Vanacht heb ik op een stromatje in het huis geslapen. Dhammike had ons gebeld dat er bedden vrij waren, daarom moesten we een nacht eerder naar Kandy komen. Maar dat bleek dus niet het geval. Tja er was wel een bed van een meisje dat snachs om half 2 naar de luchthaven zou gaan, maar zij wilde niet eerder dan half 2 haar bed vrijgeven... :S Het stromatje lag voor geen meter, ik heb behoorlijk slecht geslapen en mn rug is er nog slechter aan toe, maar goed, beetje Sri Lanka ervaring was het wel. Hopeljk heb ik vanacht wel een bed. Maandagochtend vertrek ik naar het vrouwenopvanghuis en daar zal ik waarschijnlijk ook gaan slapen.

Gisteravond ben ik trouwens naar de Perahera geweest. Was echt super mooie ervaring! Eerst hebben we met een groepje bij ''the white house'' gegeten, mmmm pasta carbonara met KIP!!! Heerlijk was het! Daarna hebben we tussen de mensenmassa op de stoep naar de optocht gegeven. We hebben er ongeveer anderhalf uur gestaan en kwamen vuurspuwers, muzikanten, heel veel dansers (ook kinderen) en versierde olifanten voorbij! Heel indrukkend. Ik herkende helaas Tigiri en Takere (olifanten van de projecten) en hun mahouts niet in de optocht, maar vanavond ga ik weer en dan een nieuwe kans! :-) De laatste olifant droeg trouwens een hele stellage op zijn rug. Daar werd het relikwie van de tand van de tempel in rondgedragen. Heel bijzonder! Het is bijna niet voor te stellen wat voor spektakel het hier is! Er komen zooooveel mensen op af en heel de straat wordt afgezet voor de optocht. Ik heb me verbaasd dat het voor Sri Lankaanse begrippen eht goed georganiseerd is. Er was heel veel politie op de been en we zagen zelfs een soort EHBO post. Het is wel extra opletten voor je spullen en die kerels hier grijpen gelijk hun kans omdat we nu zo dicht tegen elkaar aan stonden bij de optocht, maar goed dat overleven we wel.

Nou ik laat het hierbij, want ik ben anders echt bang dat ik straks alles voor niets getypt heb als internet wegvalt. Tot snel weer!! Hopelijk is de storing van de site opgelost zodat iedereen weer berichtjes kan plaatsen! ;-))

Liefs!!!!!!!!!!!!!!!

• 28 Juli 2012 - 12:46

Joke:

Hoi Daphne,

nou het is te hopen dat de medicijnen aanslaan bij jou (lievelings)olifant. Ja en slapen op zo'n matje dat is toch ook wat. Maar als je naar het vrouwenopvang gaat zal je hopenlijk wel een bed hebben. Ik geloof maar al te graag dat je gesmuld hebt van de carbonara met KIP en dat heb je dan ook zeker verdiend na alles wat ik zoal lees.
    Daphne met alles weer heel veel sterkte en ik hoop dat het geld wat voor 't fruit was bedoeld, dat dat ook terecht komt waar het hoort.
    Liefs Joke

• 29 Juli 2012 - 07:33

Henk:

Hoi lees net je verslag en ook deze is weer lekker lezen.
    Je doet wel veel ervaring op met die dikbillen als je weer thuis komt moet je mij maar gaan verzorgen met fruit hapjes.
    In het vrouwenhuis zal het wel even slikken zijn denk ik maar ja jouw kennende daar krijg jij vast weer veel voldoening uit.
    Gisteren heb ik weer boontjes geplukt en heeft Mayke een halve kilo gekregen ze zal wel weer smullen.
    Het weer is nog steeds lekker maar komende week gaat de temp. weer wat omlaag.
    Verder gaat in Rijswijk alles goed zit nu tijdens de olympische spelen dit mailtje te schrijven.
    Nederlandse Damens hebben zilver met zwemmen goed hé, Daphne ik wens je veel sterkte met je vrouwen daar.
    Groetjes van Trudy, Rody en ikke doei Pol love you xxxxxxxxx

• 29 Juli 2012 - 14:23

Zussie:

Gaaf hoor zo'n optocht ! Kan je niet net als in die Rolo reclame zo' olifanten lijmen om die mannen een klap te verkopen ;) haha
    Je hebt toch wel voldoende foto's gemaakt hé.. Ben benieuwd!
    Succes aankomende week, hopelijk kan je wat voor die vrouwen betekenen..
    Dikke knuffel

• 29 Juli 2012 - 15:45

Rina Oudshoorn:

Ik vind het heel leuk dat je zoveel moeite doet om te e-mailen en jouw ervaringen in Sri Lanka te lezen.
    Jullie hebben Commely laten merken dat er ook mensen zijn die echt om haar geven en liefdevol verzorgen met fruit.
    Heel bijzonder om een optocht met olifanten mee te maken. Echt een feest en dan ook nog eens zo'n overheelijke pasta. Dat is heel anders dan het bloemencorso, dat volgende week in het Westland plaatsvindt.
    Heel veel succes bij het vrouwenopvanghuis en het beste met je rug.
    Tot de volgende mail en groetjes van Peter & Rina

• 29 Juli 2012 - 18:51

Leanne:

Je wordt er wel goed bezig gehouden! En wat vliegt die tijd.... Bizar dat het eerste deel, het olifantenproject, er al weer opzit. Hopelijk houden ze Commely goed in de gaten en doet het extra fruit en de hete steen zijn werk. Ben benieuwd hoe het opvanghuis wordt. Hopelijk is het stromatje geen voorteken. Sterkte met je rug!

• 30 Juli 2012 - 09:27

Linda:

Hoi Lieverd,

Goed om te lezen dat je allerlei nieuwe ervaringen opdoet. Afgelopen week hebben we een super week gehad (veel zon). In het weekend hebben we met een aantal meiden een surfles gehad. Ik ben zeker geen natuurtalent! Maar wel heel leuk om te doen. Blijf je verhalen schrijven. Geniet er enorm van. Veel liefs Linda

• 30 Juli 2012 - 10:22

Alice Blansjaar:

Hoi Daphne,tjonge wat heb jij al veel mee gemaakt!Dit is het "'echte leven'' wat zich achter de schermen in Sri-Lanka afspeelt. Nu naar het vrouwen opvanghuis,dat zal ook best wel zwaar zijn maar wel heel fijn dat je daadwerkelijk iets kan betekenen voor ze.Leuk dat je die olifanten optocht heb gezien, zal vast wel indrukwekkend zijn geweest.Valt het allemaal nog een beetje te doen in die hitte of is het intussen al iets afgekoeld?Doei!!!

• 31 Juli 2012 - 10:11

Aan Daphne:

Hi Daphne,
    Wat leuk om jouw verslag te lezen... kan bijna de sfeer proeven. Zo te horen...ehh lezen vind je het nog steeds de moeite waard...mooi zo.
    Ik heb een hele fijne vakantie achter de rug...we hebben genoten in Turkije, veel gezwommen, geshopt, geshopt en gegeten.
    Ben nu inmiddels weer een weekje aan het werk, de eerste week viel niet mee, maar gaat nu wel iets beter.
    Met de personal trainer gaat ook alles goed;).

Strekte met je rug...heb nog wel spul van Meleleuca dat helpt tegen pijn ...hahaa..;). Ben benieuwd naar je volgende ervaring.

Groetjes Ruthmilla