Yes, Yes, Yes!!! - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Daphne - WaarBenJij.nu Yes, Yes, Yes!!! - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Daphne - WaarBenJij.nu

Yes, Yes, Yes!!!

Blijf op de hoogte en volg Daphne

03 Augustus 2012 | Sri Lanka, Kandy

YESSSSSS!!!!! We've got permission! :-) Ben superblij, maar ik moet eerst nog wat andere dingen vertellen voordat de uitleg volgt. haha Anders klopt de volgorde niet meer hihi ;-)

Het restaurant heb ik na het vorige blog wel gevonden, maar vraag niet hoe. De hele stoep zat vol met mensen, dus ik heb een groot deel over de straat gelopen. Maar ja ik ontkwam niet aan een stuk stoep om bij het restaurant te komen. Wat een giller, daar liep, nou ja liep, ik dan als enorme witte megareus met een enorme tas op een rug tussen die mini SriLankaanse mensen op de grond. Elke keer een mini plekje vinden tussen de handen, voeten en tassen om mijn maat 42 neer te kunnen zetten. Veel van de mensen lagen in een deuk. De een hulpzamer dan de ander haha. Op een gegeven moment begon mn voet gewoon te trillen omdat ik nergens fatsoenlijk mn voet kon neerzetten. Gelukkig konden we na het eten via de achteruitgang van het restaurant eruit, want aan de voorkant via de stoep wegkomen was echt onmogelijk geworden. De avond bij het gastgezin heb ik samen met Suus en Sadja (2 meiden waarmee ik tegelijkertijd met de introductieweek gestart ben) ontzettend in een deuk gelegen. De mensen waren heel aardig en het huis was heel luxe voor wat ik hier meer gezien heb. Ik had een eigen kamer, oke, ik paste niet in het bed (te kort), de klamboe was te kort en had gaten, 5 miljard muggen, maar voelde me zeker welkom. We hebben ontzettend gelachen om een jongen die wij probeerden Engels en Nederlands te spreken en hij probeerde mij de meest ingewikkelde Singalese woorden te leren. Een deel staat op video, dus jullie kunnen later meelachen. De man die er woont is wel een beetje apart. Ik had al wat verhalen gehoord en toen hij specifiek vroeg in welke kamers wij zouden slapen, heb ik toch maar besloten een stoel onder de deurklink te zeten hihi. Had achteraf niet gehoeven want ik heb het grootste deel van de nacht wakker gelegen van de tikke nde klok, de trein die voor mn gevoel mn kamer in kwam rijden en de aanval van muggen hihi. De volgende ochtend zijn we in een busje naar de school vertrokken. Een ritje van anderhalf uur waarbij 8 keer (ik overdrijf niet) de motor afsloeg. Ik dacht echt dat we nooit boven op de berg zouden komen. Onderweg was het uitzicht echt prachtig, we reden midden door de theeplantages. Op de school werden we aangestaard door 250 kindjes. Na een hele tijd wachten begon de ceremonie, allerlei toespraken en dansjes volgden. En toen werden alle donateurs een voor een naar voren op het podium geroepen. Ook werd er dan een kindje met ouder naar voren gehaald waaraan bijv de schoenen gegeven werden. Het was heel indrukwekkend. Ook wij moesten op het podium 20 kindjes al een pakketje geven. Alle kindjes knielden weer, ik kan er niet aan wennen. Na de ceremonie werden we uitgenodigd voor een elite lunch met alleen de donateurs. Het voelde allemaal wat vreemd, heel lief bedoeld, maar zo moesten we op de eerste rij zitten enz wat toch wat ongemakkelijk aanvoelt. Oh ja ik vergeet nog de nationale tv ploeg die ons ook heel interessant vond. Ik vraag meestal of ik een foto mag maken van mensen en anders doe ik dat onopvallend, maar deze meneer had er totaal geen moeite mee om pal voor mn neus mij van alle kanten te fotograferen. Zelfs de lichtpaal moest worden verplaatst. ;-) Na de lunch hebben we alle kindjes pakjes uitgedeeld. Suus en Sadja hadden alles gesorteerd op klas en jongens/meisjes. Maar de teachers vonden het nodig dat alles nog een ker verkat moest worden en toen was het hele systeem weg. Zo kwam een jongetje uit groep 3 terug met zijn pakketje met een heel beteuterd gezicht omdat er een bh in zat. Oeps, daar waren we dus niet heel blij me. Hopelijk was dit een uitzondering en is de rest nog redelijk goed verdeeld. Maar goed, anders ruilen ze de spullen hopelijk onderling wel. Daarna hebben we ook nog 2 dozen met kleding op de grond gezet waaruit de mensen konden pakken wat ze wilden. Dit was kleding dat we gratis van de winkel hadden gekregen toen hij hoorde wat we wilden doen. Het was allemaal afgekeurde, maar na een wasbeurt nog prima kleding. Toen de kinderen en moeders eenmaal doorhadden dat we de kleding mochten pakken, doken ze er als een malle op. Het was binnen notime weg, geweldig! Ze waren echt super blij! Wat een goed gevoel, om op die arme school op de laatste schooldag van het jaar iets te kunnen doen. Savonds heb ik opnieuw buikpijn gekregen van het lachen. Eerst om zo'n typisch geval van een Westerse man met een veel te jong Thais meisje die ontzettend kinderachtig zaten te doen en vervolgens om een ritje met een tuctuc waar we met 3 Westerse meiden inzaten terwijl het bakkie eigenlijk al vol was met 2 van ons. Het was een supergezellige avond ( S&S vertrekken vandaag, meiden ik ga jullie missen!!).
Gisteren ben ik weer naar het vrouwenopvanghuis vertrokken. Onderweg ben ik nog verdwaald omdat ik niet de juiste zijstraat kon vinden. Toen ik net Dhammike aan de telefoon had, bleek dat ik in de juiste straat stond haha. Gisteren was ik alleen op het project omdat Kelly naar Colombo moest om haar visum te verlengen. En jawel, ik kreeg opnieuw 25 hysterische meiden. Ik heb met een groepje van 8 geschilderd, sommigen zijn echt heel creatief, en later met nog een paar gekleurd. Na de les nog gelachen met de sisters. Volgens mij vonden ze me wel grappig haha.

Vanochtend opnieuw Engelse les gegeven. En het leek dit keer ook wel aan te komen, haha das ook wel fijn . ;-) En daarna kwam de permission, jippie!!! Aanstaande maandag gaan Kelly, ik,. 8 teachers en 35 kinderen van het huis een dag op pad!!! Jeej, ik ben zo blij! Dit hadden we een paar dagen geleden gevraagd of het mog, maar er moest eerst toestemming worden gevraagd aan de bazen. En zij vonden het een heel lief idee. Maandag gaan we met een prive bus naar Pinnawela olifantenopvang. Daarna gaan we lunchen bij de pizzahut. We werden wel al even gewaarschuwd dat de kinderen misschien geen pizza lusten en het niet durven te proberen dus dat het ook wel handig zou zijn om wat rijst te bestellen! ;-) Ik ben zo benieuwd en heb er nu al zin in!!! De teachers hebben er zin in, de kinderen vonden het ook super en de baas vond het heel jammer dat ze maandag naar Colombo moet voor zaken. Het lijkt mij zo fijn om die meiden een leuke dag te bezorgen, eentje die ze nooit zullen vergeten. We gaan ook proberen van hen allen foto's te maken als aandenken voor hen. Het enige jammere is dat de zwangere meisjes en de meiden met baby's niet meemogen. Dat is te gevaarlijk (veel zijn zwanger door verkrachtingen). We zijn nog aan het bedenken wat we voor hen kunnen bedenken want we willen voor hen ook iets leuks doen. Volgende week gaan we trouwens ook nog een Hollandse lunch proberen na te bootsen en gaan we een dag winkelen om allemaal dingen te kopen die het tehuis nodig heeft. Dingen als een nieuwe rijstpan, lakens, slippers, babyspullen gaan we zeker kopen. Het was zo fijn om te zien dat onze ideeen gewaardeerd worden. Het tehuis heeft best nog wel veel nodig, maar weinig geld, dus ze zijn heel dankbaar. De 2 weggelopen meisjes zijnn helaas nog niet terecht. Gisteren hoorde ik dat dat ook nog wel maanden kan duren, pff. Vandaag zijn er trouwens 4 nieuwe meisjes bijgekomen. 2 van hen kijken heel triest uit hun ogen. Vanmiddag hebben we trouwens vooral spelletjes gespeeld en gelachen. Elke woensdag en vrijdagmiddag komt er een man die als enige doel heeft de meisjes een lach op hun gezicht te bezorgen. Beter kan niet! En dat is vanmiddag zeker gelukt!!

Vanavond slaap ik weer in het vrijwilligershuis in Kandy, gezellig bijkletsen met de andere vrijwilligers. Morgen ga ik een tour maken naar Polonuwara, een oude hoofdstad waar we gaan fietsen langs allerlei ruines. Ben heel benieuwd! Zondagochtend gan we proberen of we bij een tempel mee kunnen mediteren en savonds gaan we dan weer naar het vrouwenopvanghuis, zodat we maandag vroeg kunnen vertrekken!

Oh ja ik heb ook nog een leuk lijstje samengesteld nu ik bijna halverwege mijn reis ben. Lean, ik moet altijd ontzettend om jouw lijstjes lachen, dus ik hoop dat deze hetzelfde effect heeft! ;-)

Aantal muggenbulten: 41
Aantal enorme spinnen in badkamer: 3
Aantal kakkerlakken in badkamer:4
Aantal ghekkos in badkamer: 3
Aantal kikkers in badkamer: 2
Aantal blaren: 5
Aantal warme douches: 2 (en natuurlijk wel ontelbare koude douches, overigens geheel vrijwillig)
Aantal keren zentekst gelezen: 4 (voor ingewijden)
Aantal gekochte flessen water: ontelbaar
Aantal gratis busritjes: 2
Aantal keren dat er iets in de trant van ''you're big/you're strong' tegen me is gezegd': 4
Aantal gegeten rijstkorrels: 7.869.341
Aantal benodigde zakjes suiker in kopje warme chocolademelk: 3,5
Aantal keren dat mijn benen tussen de bankjes in de bus pasten: 0
Bijna autocrashes: 9
Auto-ongeluk: 1
In of uit een rijdende bus springen: 3
Aantal olifanten op straat: 2 (Perahera uitgezonderd)
Aantal keren dat ik bijna mn tenen onder een auto of tuctuc verloor: 15
Aantal gelopen kilometers: teveel

Leuk jullie reacties weer! Het is zo leuk om dat allemaal te lezen, ik kijk er steeds echt naar uit! :-)

Echt jammer dat ik nu even geen foto's kan plaatsen, maar hopelijk lukt dat binnenkort weer een keertje!

Buddhasaranai!!

  • 03 Augustus 2012 - 14:36

    Linda 3:

    Hé Daffie, het leest weer als een spannend boek! Wat fijn dat je de mensen daar zo blij kan maken met wat voor ons zulke kleinigheden zijn. Je krijgt vast plaatsvervangende schaamte van alle overvloed aan alles wat we hier gewend zijn.Ben benieuwd hoe de hollandse lunch wordt ontvangen!
    Liefs, Linda

  • 03 Augustus 2012 - 15:46

    Zussie:

    Jammer dat die meiden weg gaan, maar leuk dat je een fijne klik met ze hebt gehad! Dat is het leuke van alleen reizen, dat je andere mensen ontmoet..
    Je verhaal vraagt om meer en ook om ernaar toe te gaan :) haha Laten wij het maar bij een weekendje in NL houden, kan ik doorsparen voor volgend jaar ;)
    Fijne tijd nog ! Hopelijk wordt maandag zo gaaf als je hoopt !
    Liefs en knuffel van mij en guppie ;)

  • 03 Augustus 2012 - 18:16

    Conny:

    hey Daf,
    ik lach me rot om je verhalen,wat kan je leuk vertellen!
    zo te lezen heb je het echt enorm naar je zin, en wat doen jullie daar goede dingen voor die meiden!
    veel plezier met z,n allen op jullie dagje uit!
    groetjes maar weer !!!! doei conny

  • 03 Augustus 2012 - 18:54

    Alice Blansjaar:

    Hoi Daphne,
    Wat een ontzettend leuk plan om met z'n allen naar die olifantenopvang te gaan,daar komen
    die kinderen normaal natuurlijk nooit!Wel leuk dat ze met je kunnen lachen want als ik jouw verhalen lees dan kunnen ze wel een opkikker gebruiken!Grappig je lijstje!Veel plezier bij de olifanten,doei!!!

  • 03 Augustus 2012 - 22:32

    Rina Oudshoorn:

    Hoi Daphne,

    Zo te lezen krijg je het steeds meer naar je zin. Het is toch heerlijk dat je de meiden zo gelukkig kan maken met een dagje uit en zoveel dingen kan kopen die het huis nodig heeft.
    Ik heb ook vreselijk moeten lachen om jouw lijstje.
    Je hebt geluk gehad met die tuctucs, anders had je nu geen tenen meer gehad en ik denk dat die muggenbulten ook aardig uitkomen nu je een bruin tintje hebt.
    Waar heb je de tijd vandaan gehaald om al die rijstkorrels te tellen en wat fijn dat je niet meer schrikt van kakkerlakken, spinnen of gekko's. Voortaan zie je nergens meer tegenop en geniet je dubbel van het luxe leventje in je eigen huis.
    Een hele fijne dag met de meiden bij de olifanten en een leuke fietstocht bij Polonuwara.
    Groetjes,
    Rina

  • 04 Augustus 2012 - 18:38

    Suus & S:

    Heej Daphne,

    We zijn weer veilig thuis hoor. We hebben een goede reis gehad en de vlucht van Dubai naar Schiphol in het grootste passagiersvliegtuig te wereld gevlogen, in de eerste klas!!! (Business)

    Ik ga nu alle foto's en filmpjes bekijken, al mijn zooi opruimen, lekker bijkomen en een heleboel dingen regelen (school voor volgend jaar enzo).

    Jij nog heeel erg veel plezier in Sri Lanka, wij gaan je ook missen. Wat een lol samen gehad. Ik moet er nog om lachen als ik er aan terugdenk....... Ik ga je blog volgen!

    Ik mail je nog.

    Groetjes,
    Suus

  • 04 Augustus 2012 - 20:14

    Henk En Trudy:

    Hallo Daphne,
    Heb je al verteld aan de kinderen dat er hier in Nederland een vrouw woont die kromme vingers heeft gekregen van het breien om de kleertjes actie mogelijk te maken.
    Super de verhalen en het is echt heel leuk en leerzaam om te lezen en inderdaad Rina wat hebben wij het hier ongelooflijk rijk.
    Wij gaan morgen ( Zondag ) weer met je bellen en krijg je mama aan de lijn als het lukt.
    Elke keer als ik bel is ze aan het werk en dat pikt ze niet meer hahaha, dus morgen .....
    "hallo hier is mama".
    Doei deerntje groetjes van ons en een dikke poot van RODY.



  • 05 Augustus 2012 - 20:29

    Leanne:

    Wow! Echt een hele andere wereld : ) Super dat het ingezamelde geld zo mooi lokaal uitgegeven kan worden aan spullen die echt nodig zijn! En goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt! En de meiden ook met jou :) Pas op je teentjes en tot snel!

  • 06 Augustus 2012 - 08:11

    Eef:

    Daf, dat aantal blaren valt me een beetje tegen. Loop je wel genoeg ;-)?
    Leuk dat je de tijd neemt om ons gewone stervelingen op de hoogte te houden van je avonturen. Doe nog ff voorzichtig de laatste paar weken, want iedereen hier wil je graag heelhuids terugzien!
    Grrrrr,
    Eef

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Kandy

Sri Lanka

Recente Reisverslagen:

03 September 2012

Thuis!

31 Augustus 2012

ZEN

28 Augustus 2012

Kippenvel...

25 Augustus 2012

Afscheid :S

19 Augustus 2012

Nog 2 weken...
Daphne

Actief sinds 08 Sept. 2011
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 882151

Voorgaande reizen:

08 April 2016 - 15 Mei 2016

Australië

08 November 2013 - 03 December 2013

Vietnam-Cambodja

07 Juli 2012 - 01 September 2012

Sri Lanka

10 September 2011 - 03 Oktober 2011

Zuid-Afrika, Namibië, Botswana en Zambia

Landen bezocht: