In één woord GEWELDIG!!! - Reisverslag uit Haragama, Sri Lanka van Daphne - WaarBenJij.nu In één woord GEWELDIG!!! - Reisverslag uit Haragama, Sri Lanka van Daphne - WaarBenJij.nu

In één woord GEWELDIG!!!

Blijf op de hoogte en volg Daphne

08 Augustus 2012 | Sri Lanka, Haragama

Ayubowan,

Waar was ik de vorige keer gebleven, oh ja.......
Zaterdag heb ik met een ander meisje een tour gemaakt naar Polonuwara. De rit er naar toe was heel hobbelig, maar erg mooi! We zagen onderweg in de verte zelfs een wilde olifant. In Polonuwara hebben we langs verschillende ruines gefietst. Wat een giller, het fietstje was natuurlijk veel te gammel en laag, maar ik heb het weer heel kunnen afleveren. De ruines waren erg mooi. Je kon goed de verschillende onderdelen zien. Het was wel bloedjeheet en dat vooral niet zo fijn wanneer we onze schoenen uitmoesten als we tempelgebieden in wilden. Echt, die stenen en kiezels waren loeiheet! En ik was helaas een setje sokken vergeten. Als laatste onderdeel kwamen we bij 3 enorme boeddhabeelden die waren uitgehakt in de rosten, wow, dat was echt super mooi! Onze gids was in eerste instantie een beetje pushy maar bij deze beelden gaf hij gelukkig ook nog wat nuttige en interessante feiten en weetjes. Ik weet nu hoe je kunt zien of een boeddha slaapt of dood is. ;-) Op de terugweg zijn we gestopt bij de rotstempels in Dambulla. Supermooi! We moesten eerst weer een paar duizend treden op (oke, het viel hier wel mee...), voordat we bij de rosten kwamen. Onderweg naar boven konden we opnieuw genieten van mooie uitzichten en één groene oase om ons heen. In de rots waren in verschillende kamers allemaal boeddhas uitgehouwen, zo mooi!! Ook hier hing weer zo'n vredig sfeertje, weinig mensen, fris windje, allemaal boeddha's, wow! Kortom,erg cultureel maar superleuke dag! Zondagochtend wilde ik naar een tempel om daar te mediteren maar die was helaas dicht. Komend weekend ga ik een nieuwe poging doen. Zondag ben ik ook nog even met een meisje naar de dokter geweest. Twee muggenbulten op haar been waren een soort van ontstoken, er zat echt een mega gele vochtblaar op. Nu heeft ze een medicijnencocktail voor 3 dagen en hopelijk is het daarna weg. Zondagmiddag zijn we op pad gegaan om spullen voor het shelter te kopen. Direct bij de eerste winkel zjin we geslaagd voor 55 paar slippers. Vandaag zijn we trouwens weer op shoppingtour voor de meiden. We hebben nu een hele lading aan babyspullen (luiers, pakjes, spenen, talkpoeder, lotions en speeltjes), kettinkjes, zeepjes, shampoo en tandenborstels/pasta. We gaan voor alle meiden tasjes maken die we vullen met dingen die ze goed kunnen gebruiken. Voor de zwangere meisjes en de moeders met kindjes hebben we een aparte middag georganiseerd en voor hen hebben we dus ook extra babyspulletjes, omdat zij niet mee mochten met de Pinnawela tour. Morgenochtend gaan we nog met de bazin van de shelter naar een soort groothandel waar we een enorme rijstpan, lakens en kleding voor de meiden gaan kopen. Ze zijn door heel veel spullen heen en kunnen alles heel goed gebruiken. Ik ben zo blij dat ik hier een groot deel van het ingezamelde geld zo goed kan besteden!! Tussen al het shoppen door geven we de meiden ook nog les. Gisteren hebben we de hele dag Engelse les gegeven en ook geknutseld. De stickers zijn niet aan te slepen! Oh ja en het volleyballen wordt ook steeds fanatieker! haha :-)

En dan nu afgelopen maandag. Ons schoolreisje naar Pinnawela olifantenweeshuis. Het was in één woord helemaal geweldig!! We vertrokken om 6.15 met de bus met 30 kinderen, 11 teachers en wij tweeen. We waren de straat nog niet uit of de meiden begonnen keihard allemaal liedjes te zingen en te dansen. Echt zo leuk, ze hielden dit vol tot we er waren en eigenlijk kon de dag nu al niet meer stuk. In de bus hebben we ontbeten met een broodje en een flesje water. Bij Pinnawela heeft een teacher flink geslijmd bij de entreepoort om ons voor een locale prijs naar binne te krijgen. De verschillen in entreeprijzen tussen locals en buitenlanders zijn echt enorm, meestal het viervoudige. Ze wilden mn paspoort zien en omdat ik een visum heb voor 3 maanden mocht ik voor 100 rupees naar binnen (60 eurocent). Dus mam ons tochtje naar het ambassade was alleen hier al goed voor! haha Kelly had geen duidelijk visumformulier bij haar en moest de volle mep van 2000 rupees betalen (12 euro). Toen we net binnen waren en naar de olifanten stonden te kijken begon het te regenen. Gelukkig stopte het net op het moment dat ik besloot mn poncho erbij te halen. We hebben van alle meiden een foto gemaakt met een olifant en een groepsfoto van de teachers die we gaan uitprinten en als aandenken aan hen gaan geven. Vervolgens hebben ze fruit gevoerd aan de olifanten en zijn we naar de rivier gelopen waar alle olifanten baddertijd hebben. Onderweg hebben Kelly en ik ook nog voor alle meiden een kettinkje met een olifanten eraan gekocht. We hebben echt ontzettend afgedongen (met oa het noemen van de coordinator waar ik voor had gewerkt bij het olifantenproject) en later hoorden we dat we echt voor locale prijs alles hadden gekocht. Jeej, we integreren hier goed! De meiden genoten zo, ze vonden het prachtig. Velen van hen hadden nog nooit olifanten in het echt gezien. Maar ook de teachers waren door de dolle heen, zij waren net zo enthousiast als de kinderen! :-) In de bus terug naar Kandy werd er opnieuw keihard gezongen en gedanst. Hoe bedoel je, ze zijn een dagje ''uit''. Lunchen bij de pizzahut werd uiteindelijk toch niet goedgekeurd door de bazin. Het zou te gevaarlijk zijn om met de meiden over straat te lopen en ze waren bang dat er misschien ''bekenden'' bij de pizzahut zouden zijn. Gelukkig konden we onze reservering nog cancelen en hebben de lunch meegenomen naar een parkje. De gezichten bij de bakjes friet en pizza, ik zal het echt nooit vergeten! Er waren er genoeg die perse rijst wilden, maar gelukkig vlogen de pizza's en friet ook weg. Zelfs een teacher die bleef zeuren dat ze echt rijst met curry wilde en ook direct een bak rijst voor zichzelf veilig stelde, heeft pizza gegeten. Zo leuk! En de frisdrank, de meisjes waren helemaal trots en wilden foto's van henzelf met de flesjes frisdrank in hun handen. Er verdween zelfs eten in de handtassen, dus dat het goed smaakte was wel duidelijk en er is ook niets overgebleven. Wat een succes! Op de terugweg vielen de meeste teachers in de bus in slaap, maar de meisjes zongen en dansten des te harder. Terug bij de shelter kregen we een hele toespraak. Ze waren zielsgelukkig met deze fantastische dag, ze waren dankbaar dat wij hen deze kans hadden geboden om zo'n dag uit te zijn en alle ervaringen op te doen en ze zouden ons nooit vergeten. Kelly en ik werden er bijna emotioneel van. Na een kort woordje van ons, hele dikke hugs van alle teachers, gingen alle meisjes op de knieen. Pff, ik kan er niet aan wennen. Maar wat een fantastische dag, 1 ding is zeker, zij vergeten deze dag niet, maar ik ook zeker niet. Oh ja, we hebben ook nog van een teacher allebei een olifantenketting gehad. Lief! 's Avonds bij het avondeten was er een duidelijk verschil te merken, er ging zelfs een meisje naast mij zitten eten en ze liepen achter ons langs. Nou in de dagen ervoor bleven ze bij het eten op ''zeer gepaste afstand'' van ons en de teachers. Eindelijk viel het zogenaamde nievauverschil een keertje weg, jippie! En het eventuele ijs met de teachers was ook definitief gebroken, want we werden doodgeknuffeld door sommigen. Nou ik hoop dat ik mijn gevoel een beetje heb kunnen overbrengen en dat jullie op deze manier ook een goed gevoel hebben van jullie donatie!!

Tot snel weer! Liefs!

  • 08 Augustus 2012 - 10:46

    Conny:

    superleuk Daf, wat jullie allemaal hebben gedaan!!
    en gaaf dat je al die boeda,s hebt gezien!
    veel plezier en groetjes maar weer.
    connyxxx

  • 08 Augustus 2012 - 11:19

    Suus & S:

    Volgens mij zijn 'helemaal geweldig' 2 woorden, maar ik voel met je mee. Wat super Daphne!!!! Ik ben echt trots, ik kan me jullie gevoel helemaal voorstellen. Deze ervaring pakt niemand je meer af.
    Haha, ik zie de meiden al helemaal voor me met een stuk pizza in de hand:P
    Ik geniet met je mee. Veel plezier nog. ik kijk alweer uit naar je volgende blog.

  • 08 Augustus 2012 - 11:20

    Alice Blansjaar:

    Hoi Daphne,
    HIER DOE JE HET VOOR!!!!!!!!!
    Ik hoop dat je de smaak te pakken heb en dat er nog vele projecten zullen volgen ha,ha!
    Lief dat jullie voor die meisjes extra babyspulletjes hebben gekocht,je hebt al heel veel kunnen
    doen om die meisjes ter plekke te kunnen verrassen!Zo te lezen heb je het afdingen al goed te pakken
    en het scheelt wel heel veel,als je weer thuis bent zal je wel moeten afkicken!
    Het lijkt mij echt zo geweldig wat jij allemaal mee maakt,als gewone toerist kom je niet op die plekken waar jij komt en vooral dat je met kleine dingen die meisjes zo blij kan maken!Fijn dat het maandag zo'n succes
    was,ik zie het al helemaal voor me dat die meisjes in de bus aan het dansen en zingen waren(zal je bij ons niet gauw mee maken)!Geniet er maar van hoor en wij genieten van jouw leuke verslagen!Doei!!!




  • 08 Augustus 2012 - 11:31

    Zussie:

    Leuk !!!! Dat zijn de mooie ervaringen van zo'n reis !!!!
    Hopelijk maak je nog meer van die mooie momenten mee, want de tijd tikt door en over 24dagen ben je alweer thuis :)
    Dikke knuffel van ons allemaal

  • 08 Augustus 2012 - 15:16

    Rina Oudshoorn:

    Wat geweldig om te lezen dat de dag zo'n succes was. Heel goed om te lezen dat de donatie zo goed is terechtgekomen en dat jullie er zoveel van kunnen kopen, zeker nu jullie zo fantastisch kunnen afdingen.
    Dat afdingen kan je in andere landen, of zelfs in bepaalde wijken van Den Haag nu ook goed gebruiken.
    Je zal inmiddels wel in topconditie zijn met al dat geklim en wandelingen in tropische hitte.
    Ik ben ontzettend benieuwd naar je foto's en natuurlijk ook naar je verhalen over jouw prachtige reis.
    Nog heel veel plezier en tot het volgende verslag.

  • 08 Augustus 2012 - 17:37

    Zwager:

    Joehoe polly,

    Wel drukke dagen allemaal..... waar haal je de tijd vandaan om zoveel te tikken hahah.
    Sla je alles op in je geheugen en ram je dat allemaal in 1x op je blog :)

    Aan verveling hoef je je nog geen zorgen te maken lees ik, genoeg te doen.

    Veel plezier nog en geniet nog van de laatste dagen ;) groetjes x

  • 09 Augustus 2012 - 21:31

    Trudy Albers:

    wat een grandiouse dag is dat geworden dat dagje uit. Wat leuk dat ze alllemaal gingen zingen en dansen. Nu weet je waar je het alllemaal voor gedaan hebt. En wat goed dat je zoveel hebt gekocht voor die mensen, wat een goed gevoel zul je daar bij hebben toen je al die spullen had uitgedeeld. Ik zie al die blije gezichten zo voor mij. Je beleeft zoveel mooie en leuke dingen, nu gaat de tijd zeker ook wel heel erg snel. Je bent alweer over de helft van je reis.
    Groetjes van Henk en Trudy

  • 10 Augustus 2012 - 07:45

    Henk:

    Hoi Pol, dit verslag heeft veel indruk op mij gemaakt en dat mijn ( dochterje ) dit allemaal onderneemt.
    Ik denk dat er nu voor jouw veel zaken op het juiste plekje vallen en krijg je veel terug van al je inzet zowel hier als in Srilanka.
    Fijn dat je daar mensen gelukkig kan maken daar doe je het uiteindelijk voor toch !!
    Hoe gaat het met de ratten !!! rennen die nog over de vloer of zitten ze in het eten HAHAHAHA
    Daphne nog een aantal weken en dan kom je alweer terug wat gaat die tijd toch snel, geniet nog van je vervolg projecten en een dikke kus van ons doei XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

  • 10 Augustus 2012 - 15:16

    Marian Tinselboer-Brok:

    Hoi Daphne,
    **een berichtje uit Borne**
    Leuk interessant en een geweldige mooie ervaring.
    Ik heb gisteren jou mailadres ontvangen van je mama tijdens een hele leuke zussendag
    in Amsterdam.Ik heb nu een paar reisverslagen gelezen.
    Een prima beeld kunnen krijgen van jou welbevinden.
    Nog goede dagen wens ik jou met iedereen daar en ik lees alle volgende
    verslagen eerder dan nu.
    Groetjes van "tante'Marian.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Haragama

Sri Lanka

Recente Reisverslagen:

03 September 2012

Thuis!

31 Augustus 2012

ZEN

28 Augustus 2012

Kippenvel...

25 Augustus 2012

Afscheid :S

19 Augustus 2012

Nog 2 weken...
Daphne

Actief sinds 08 Sept. 2011
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 882173

Voorgaande reizen:

08 April 2016 - 15 Mei 2016

Australië

08 November 2013 - 03 December 2013

Vietnam-Cambodja

07 Juli 2012 - 01 September 2012

Sri Lanka

10 September 2011 - 03 Oktober 2011

Zuid-Afrika, Namibië, Botswana en Zambia

Landen bezocht: